Er du en av de som har satt mål å gå ned i vekt og bare tenkt på enderesultatet? At du skal ha en strammere mage, fastere rumpe og kanskje redusere grevinnehenget litt? Da er det også en stor sjanse at du ikke har nådd det målet. Mange begynner på en diett, og tenker at dette er måten og nå målet sitt på, men sannheten er at man da nesten alltid feiler.

For å gå ned i vekt – og bli der, så bør man heller fokusere på å innføre nye og bedre vaner. Etterhvert så vil dette bli en del av livsstilen din, og da er det ikke lenger en diett. Det er bare noe du gjør.

Tren styrke 3 ganger i uken

Kvinne som trener styrke med manualerMan må ikke reise på trening hver dag for å få utbytte av det, det holder å trene styrke 3 ganger i uken. Dette er veldig overkommelig for de aller fleste!

Bare å løfte vekter 3 ganger i uken vil øke fettforbrenningen din. Du vil også, avhengig av hvor tungt du løfter, vedlikeholde eller øke muskelmassen din, og mer muskelmasse krever mer energi, som betyr at du forbrenner mer kalorier totalt sett.

Vi har også et styrkeprogram for nybegynnere som du kan sjekke ut her!

Spis mer frukt og grønnsaker

Grønnsaker er bra for degAlle vet at frukt og grønt er bra for deg, og at et sunt kosthold er den beste måten for å miste de ekstra kiloene. Frukt og grønnsaker inneholder mye fiber, vitaminer og mineraler samtidig som de har et lavt kaloriinnhold. Det er også veldig mettende, så du kan spise deg god og mett med god samvittighet. Samtidig er dette et veldig enkelt tiltak, og man kan gjøre det så enkelt eller avansert som man selv ønsker. Uansett så kommer kroppen din til å takke deg for det!

Vær mer aktiv på fridagene

Kvinne som driver med yoga på matteDe dagene du ikke trener styrke, prøv å gjør noe aktivt! Det kan være alt fra å ta en skogstur eller jogge på mølla i 30 minutter, til å ta frem matta og gjøre litt yoga i stua. Gjør det du selv ønsker, poenget er bare å ikke ha seriemaraton hele dagen. Dette er en super vane du kan innføre for å holde deg aktiv, uten at det blir et tiltak eller at man ser på det som trening. Jo mer aktivitet du er i, jo mer kalorier bruker du. Gjør noe gøy!

Dropp bilen

Kvinne som sykler Det er ofte sånn at man tar enkleste vei når vi skal ut av huset, eksempelvis til jobb eller butikken. Har du mulighet så sett igjen bilen hjemme, ta sykkelen eller gå i stedet.

I tillegg til at det er mye mer miljøvennlig, så er det også mye bedre for kroppen din. Har du alltid brukt bilen til jobb så virker det kanskje uunnværlig, men etterhvert så blir dette også rutine.

 

Spis mer proteiner

Grillet kjøtt med grønnsakerÅ tilføre mer protein i kostholdet er vesentlig for å gå ned i vekt. Kroppen trenger det for å bygge og vedlikeholde muskelmassen, og det er veldig mettende. Bruk gode proteinkilder, og varier! Bruk gjerne både kjøtt, fjørkre, fisk og skalldyr, bønner og linser, egg og melkeprodukter, nøtter og frø.

Gode proteinkilder i tillegg til frukt og grønnsaker, er det ultimate for å kvitte seg med noen kilo.

Om du har vanskelig for å innføre proteiner til hvert måltid, så kan proteinpulver være en god løsning.

Nå sier vi ikke at du ikke skal spise karbohydrater, dette er også noe kroppen trenger for å fungere. Og et liv uten pasta ville vært veldig kjedelig. Men prøv å spis mest proteiner, frukt og grønnsaker, og moderate mengder karbohydrater hvis målet er å gå ned i vekt.

Ikke gjør alt på en gang

Om du ønsker å endre vanene dine for å få en bedre livsstil, ikke gjør alt på en gang! Sett deg mål om å endre 1 eller 2 vaner, så du og kroppen din venner seg til det. Når du kjenner at disse er en del av hverdagen din, så kan du innføre en ny vane. Da er det større sjanse for at du lykkes, og når du lykkes så har du lyst til å fortsette. Og hvis du fortsetter, så vil du også holde vekten på sikt.

Om du ikke lykkes derimot, så vil du miste motivasjonen. Og da er dette litt forgjeves. Så gjør det gradvis!

Lykke til!