Avokadoen hadde i lang tid et dårlig rykte, og mye av den negative kritikken var basert på det relative høye kaloriinnholdet.

Nyere forskning har allikevel vist at avokado ikke er så ille som man skulle ha det til – og det viser seg faktisk at avokado i realiteten har svært gode ernæringsegenskaper.

I denne artikkelen gir vi deg rask informasjon om avokadoens opprinnelse, før vi lister ut noen gode grunner til at du bør spise litt avokado hver eneste dag.

Hva er avokado?

Ulikt det mange tror, så er avokado en frukt som vokser på trær.

Avokadoen stammer opprinnelig fra Mellom-Amerika, og har røtter helt tilbake til Aztekerne som regjerte i Mexico for over 500 år siden.

I nyere tid fikk verden opp øynene for denne velsmakende frukten, og den dyrkes nå i både tropiske og subtropiske områder.

Avokado finnes i flere ulike varianter, og størrelsen kan variere fra omkring 100 gram til hele 2 kilo!

Gjennomsnittlig er omkring 70% av avokadoen spiselig, og det er altså skallet og kjernen i midten som ikke skal spises.

Ulikt annen frukt er kaloriinnholdet i avokado relativt høyt, som i all hovedsak skyldes det høye fettinnholdet.

Hovedsakelig inneholder avokado sunt fett, og det er derfor ingen grunn til å styre unna bare fordi fettinnholdet er høyere enn i annen frukt.

Med på kjøpet får du også et hav av vitaminer og mineraler, og avokado er et godt bevis på at kaloririke matvarer ikke nødvendigvis er usunne.

Næringsinnhold pr 100 gram

  • Kalorier: 196 kcal.
  • Protein: 1,9 gram.
  • Karbohydrat: 0,5 gram.
  • Fett: 19,5 gram:
    • Mettet fett: 4,1 gram.
    • Enumettet fett: 12,1 gram.
    • Flerumettet fett: 2,2 gram.

Hvorfor spise avokado?

Det finnes svært mange gode grunner til at du bør spise avokado, og her er noen av de største fordelene.

  • Avokado inneholder mye vitamin D, som er viktig for både muskler og skjelett.
  • Høyt innhold av sunt fett, som blant annet reduserer risikoen for hjerte- og karsykdommer.
  • Reduserer risikoen for diabetes type 2.
  • Høyt innhold av fiber, som bidrar til en optimal tarmfunksjon.
  • Høyt innhold av vitaminer og antioksidanter, som bidrar til et godt immunforsvar.
  • Avokado har vist seg å kunne beskytte mot kreft i munnhulen.
  • Inneholder rikelige mengder folsyre, som blant annet bidrar til økt energinivå.

Hvor mye avokado kan jeg spise?

Avokado er altså svært sunt, men hvor mye avokado bør du egentlig spise?

Kan det bli for mye av det gode?

Som med alt annet gjelder leveregelen «alt med måte», og siden avokado har et høyt fettinnhold finner man også mye kalorier i avokadoen.

Som en generell tommelfingerregel bør du nøye deg med 1-2 avokadoer daglig, men dette avhenger i stor grad av kostholdet ditt ellers – samt det generelle aktivitetsnivået ditt!