Røde, saftige tomater passer perfekt for å gjøre et allerede godt måltid enda bedre.

Men visste du at tomater også kan gjøre dietten enda bedre?

I tillegg til den gode smaken, er tomater fullspekket av viktige vitaminer og mineraler – slik som blant annet vitamin C, vitamin K og kalium.

Et annet stoff man finner mye av i tomater som mange nok ikke er klar over, er betakaroten – som bidrar til en jevnere og dypere brunfarge.

Det som gjør tomater spesielt godt egnet på diett er forøvrig ikke bare det høye innholdet av vitaminer og mineraler.

1. Lavt kaloriinnhold

Tomater føyer seg inn i rekken av grønnsaker med lavt kaloriinnhold, og med kun 18 kalorier per 100 gram kan man med trygghet si at dette er lavkalorimat.

2. Økt forbrenning

I tillegg til det høye innholdet av vitaminer og mineraler, er tomater rike på antioksidanter.

Spesielt interessant er det at man finner høye nivåer av lykopen i tomater, som faktisk er vist seg og kunne bidra til økt forbrenning.

Forskning har også vist til at lykopen kan bidra til å redusere risikoen for en lang rekke kreftformer.

Fun fact: Det er lykopen som gir tomaten den røde fargen!

3. Mettende

Tomater har et høyt innhold av fiber.

Fiber tar som kjent lang tid å fordøye, og du vil derfor få en metthetsfølelse som varer.

Dersom du får lyst på noe godt, kan det derfor være en god idè å forsøke med en tomat i steden!

4. Godt for fordøyelsen

Som nevnt i forrige punkt inneholder tomater mye fiber.

Ikke bare er fiber helt essensielt for å opprettholde en stabil fordøyelse, men det har også vist seg at fiber har en stabiliserende effekt på blodsukkeret.

Dette er utvilsomt ønskelig når du er på diett, og det vil derfor oppleves som mye enklere å kontrollere søtsuget når du unngår de store svingningene i blodsukkeret.

Så, hva venter du på? Hva med å ta en tomat neste gang du blir fysen på noe godt?