Gode løpesko er ekstremt viktig for å få mest ut av treningen – og ikke minst, unngå skader!

Det eksisterer forøvrig et hav av forskjellige løpesko. Hvilke bør man velge? Hva er de beste løpeskoene i 2020?

Test av beste løpesko for asfalt og mølle

Oppsummert er dette rangeringen i vår test av løpesko.
Du kan lese mer detaljert om hvert produkt lenger ned i artikkelen!

  1. Reebok Nano X
  2. Adidas Ultra Boost 20
  3. Hoka One One Clifton 6
  4. Puma Speed Sutamina
  5. Adidas Solar Boost 19
  6. Saucony Triumph ISO 5
  7. Saucony Omni ISO
  8. Hoka One One Bondi 6

Vi i GetFitness jobber hardt for at du som forbruker skal få tilgang til de beste produktene på markedet.
Dersom du handler gjennom våre lenker, bidrar du til at vi kan fortsette å publisere kvalitetsartikler omhandlende trening og kosthold.

1. Reebok Nano X

Reebok Nano X

5
Reebok Nano X Test

Produktbeskrivelse: Nano X er den 10. utgaven av den svært populære Nano-serien fra Reebok, og er først og fremst allsidige treningssko.
Skoene er designet for funksjonell trening, og er spesielt godt egnet til blant annet crossfit, høyintensive intervaller og tøff styrketrening.
Den slitesterke flexweave-overdelen har en tett og stabil passform, som gir god støtte til foten selv ved tunge løft.
Vi setter også stor pris på at overdelen har god stretch, som i praksis fører til at skoene oppleves som svært behagelige.
Den kompresjonspressede mellomsålen håndterer støt svært godt, og skoene er dermed godt egnet til løping - selv på hardt underlag.
Nano X er i tillegg utstyrt med ekstra lav drop, og passer derfor perfekt for deg som liker hurtige og intensive treningsøkter.
Godt grep!

Fordeler

  • Allsidige treningssko.
  • Godt grep.
  • Slitesterk overdel.
  • Solid yttersåle.
  • Komfortable.
  • Egnet til flere ulike treningsformer.

Ulemper

  • Ikke godt egnet til lengre løpeturer.

2. Adidas Ultra Boost 20

Adidas Ultra Boost 20

4.9
Adidas Ultra Boost 20 test

Produktbeskrivelse: Adidas Ultra Boost 20 er en krysning mellom standard Adidas Ultra Boost og Adidas Solar Boost.
Adidas Ultra Boost 20 tilbyr høy komfort, en stram passform og skoene oppfattes som meget myke under løpeturen.
Passer for deg som:

  • Vil ha sko som passer til all slags trening.
  • Vil ha løpesko med behagelig passform.
  • Vil ha myke sko.

Fordeler

  • God demping.
  • Skoene føles myke og stabile.
  • Stram passform.
  • Stilig design!

Ulemper

  • Kan oppleves som for stramme rundt foten for enkelte.

3. Hoka One One Clifton 6

Hoka One One Clifton 6

4.9
Test av løpesko Hoka One One Clifton 6

Produktbeskrivelse: Dette er skoen for deg som ønsker en myk og behagelig løpsopplevelse, med sko som er holdbare over lengre tid.
God demping og lav vekt er stikkordene for Clifton 6, og skoene har i løpet av kort tid blitt en av de mest populære løpeskoene i Norge.
Passer for deg som:

  • Vil ha sko som kan brukes både til hverdag og trening.
  • Vil ha lette løpesko.
  • Vil ha komfortable sko med solid demping.

Fordeler

  • God støtdemping.
  • Meget god pusteevne.
  • Holdbare sko.
  • Stilig og unikt design.

Ulemper

  • Den myke sålen gir noe lavere energiretur.

4. Puma Speed Sutamina

Puma Speed Sutamina

4.8
Puma Speed Sutamina er raske og lette løpesko

Produktbeskrivelse: Speed Sutamina er en lett og behagelig løpesko som er spesielt godt egnet for hurtige løpeturer.
Skoene er designet for å gi mer hurtighet, og har lav vekt, men vedlikeholder allikevel en god demping.
Den responsive sålen gjør at skoene også er egnet for mellomdistanseløp!
Passer for deg som:

  • Liker raske løpeturer.
  • Vil ha lette sko
  • Trives best med korte løpeturer.

Fordeler

  • Lette og komfortable.
  • Behagelig passform.
  • God demping.

Ulemper

  • Kan oppleves som for lette for enkelte.

5. Adidas Solar Boost 19

Adidas - Solar Boost 19

4.7
Adidas Solar Boost 19 Test

Produktbeskrivelse: Dette er en av de mest allsidige løpeskoene som er tilgjengelig på markedet.
Solar Boost 19 utmerker seg som en god allrounder både for nybegynnere og for de mer erfarne løperne.
Skoene har et stilig design, og sålene bidrar til god demping!
Passer for deg som:

  • Vil ha sko som passer til all slags trening.
  • Vil ha løpesko med god pusteevne.
  • Er opptatt av design.

Fordeler

  • Stilig lavprofil design.
  • God energiretur i sålen.
  • Gode allrounder-sko.
  • Behagelig overdel.

Ulemper

  • Mindre demping i frontpartiet.

6. Saucony Triumph Iso 5

Saucony Triumph Iso 5

4.7
Saucony Triumph ISO 5 er av de beste løpeskoene på markedet

Produktbeskrivelse: Saucony Triumph ISO 5 har et stilig design, og er derfor egnet både til hverdags og til trening.
Skoene har ekstremt god demping, som fører til en behagelig og smertefri løpetur!
Passer for deg som:

  • Vil ha løpesko med god demping og myke såler.
  • Liker lengre løpeturer.
  • Vil ha sko med god pusteevne.

Fordeler

  • Myk såle med god støtdemping.
  • Komfortabel passform.
  • 8 millimeter dropp, som bidrar til effektive steg.
  • God energiretur

Ulemper

  • Skoene kan fremstå som litt tunge for enkelte.

7. Saucony Omni ISO

Saucony Omni ISO

4.7
Saucony Omni ISO er en gode løpesko i Norge

Produktbeskrivelse: Saucony Omni ISO er en klassisk stabilitetssko som passer utmerket for deg som ønsker ekstra god demping.
Skoene passer spesielt godt for deg som overpronerer, da sålen er bygd opp slik at den motvirker at fotbladet faller innover ved hvert steg.
Passer for deg som:

  • Setter pris på myke og behagelige løpesko.
  • Trives med kort- og mellomdistanseløping.
  • Trenger ekstra stabilitet.

Fordeler

  • Stabile løpesko.
  • Myk såle med god støtdemping.
  • Meget komfortabel passform.
  • 8 millimeter dropp, som bidrar til effektive steg.
  • Responsive, med god energiretur.

Ulemper

  • Kan oppleves som for myke for enkelte.

8. Hoka One One Bondi 6

Hoka One One Bondi 6

4.5
Vurdering av Hoka One One Bondi 6

Produktbeskrivelse: Bondi-serien fra Hoka One One er spesielt designet for å gi god demping, noe som absolutt reflekteres i denne utgaven, Bondi 6.
Skoene har et stilig design, og en myk og behagelig såle.
Passer for deg som:

  • Foretrekker lengre løpeturer.
  • Trenger god demping.
  • Trenger stabile sko.

Fordeler

  • Meget god demping.
  • God pusteevne.
  • Minimerer skaderisiko.

Ulemper

  • Kan oppleves som for smale for enkelte.
  • Det har vært rapportert om at skoene ikke er så holdbare som de burde være.

Faktorer ved kjøp av løpesko

Det finnes en rekke faktorer man bør ta hensyn til ved kjøp av løpesko.

Det er forøvrig også viktig å nevne at det som er gode løpesko for noen, ikke nødvendigvis vil være de beste løpeskoene for deg.
Det er, som med alt annet, store individuelle forskjeller.

Ved valg av løpesko som primært skal benyttes på asfalt eller mølle bør man ofte fokusere på god demping, som vil motvirke belastningsskader fra det harde underlaget.
Dette blir allikevel en vurderingssak – for mye demping vil ofte gjøre skoene mindre responsive, som resulterer i at skoene kan føles tyngre og mindre raske.

Det stilles ikke store krav til grep for løpesko som skal benyttes på asfalt eller mølle, og materialet bør gjerne holdes lett og ledig – spesielt på de korte og hurtige turene.

I vår test har løpeskoene blitt vurdert på generelt grunnlag, hvor faktorer som pris, støtdemping, stabilitet, løpsfølelse og grep er vektlagt.

Demping

Demping på skoene er spesielt viktig dersom du skal løpe på asfalt eller grus.

Årsaken er åpenbar – for å unngå unødig belastning på knær, legger og føtter, bør man ha god demping i skoene dersom man skal løpe på hardt underlag.

Dersom du derimot stort sett skal ferdes ute i terrenget på stier og myk skogbunn, er ikke dempingen like relevant for deg, og du bør heller ta en titt på vår test av terrengsko.

Dropp

Dropp er et uttrykk man ofte hører når det er snakk om løpesko, uten at man nødvendigvis er helt sikker på hva det innebærer.

Dropp vil simpelthen si forskjellen i såletykkelse fra frontpartiet (forfoten) på skoen, til bakpartiet (hælen) – og angis normalt i millimeter (mm).

Dersom du eksempelvis har en sko med 0 mm dropp, vil det i praksis si at du har en sko med helt flat såle – og har du en sko med 10 mm dropp, vil det si at sålen er 10 mm høyere i hælpartiet enn i forfoten.

Mengdetreningssko har typisk 8 – 12 mm dropp, mens sprint- og terrengsko har mellom 3 -6 mm dropp.

Årsaken er enkel – desto høyere dropp, desto enklere er det å lande på hælen.

I praksis vil lav dropp gjøre det enklere å lande på forfoten, som bidrar til at du kan løpe raskere – og det er nettopp derfor man ser sprintsko med lav dropp, gjerne 3-4 millimeter.

Det bør forøvrig trekkes frem at sprintsko med lav dropp passer best for erfarne løpere, da man raskt kan oppleve skader dersom man ikke er vant til designet med lav dropp.

Materiale

En viktig faktor som påvirker løpeskoenes egenskaper har materialet som skoen er laget av.

Typisk vil man se at konkurranse- og lettvektssko er produsert med lett og luftig mesh-materiale, som primært passer for de som løper på asfalt.
Det lette mesh-materialet er ikke like slitesterkt som andre materialer, og vil derfor slites raskt ned dersom du løper mye i terrenget.

Pusteevne er også direkte påvirket av skoens materiale.
Enkelte foretrekker antageligvis sko med mindre pusteevne, slik at de holder bedre på varmen – som typisk er ønskelig for deg som løper på høsten og vinteren.
Forøvrig er nok det mest normale å foretrekke løpesko med god pusteevne – da unngår man varme og svette føtter, og minimerer risikoen for gnagsår!

Hvor skal du løpe?

En svært viktig faktor du må ta hensyn til ved kjøp av løpesko er hvor du planlegger å løpe.

Dersom du stort sett planlegger å løpe på hardt underlag, eksempelvis asfalt eller grus, er det hensiktsmessig å anskaffe sko med god demping.

Om du derimot planlegger langdistanseløp i terrenget, er ikke demping en viktig faktor, da du får en god og naturlig demping direkte fra underlaget.

Dersom du løper mye i terrenget, bør du heller fokusere på terrengsko som er holdbare, har god stabilitet, og ikke minst; et godt grep!

Type løpesko

Avhengig av hvordan du planlegger å trene, er det designet ulike typer av løpesko, som er tilpasset ulike formål.

Primært deles disse typene inn i 3 kategorier, lettvektssko, konkurransesko og mengdetreningssko.

Lettvektssko er sko spesielt tilpasset korte og raske turer.
Disse skoene har gjerne relativt liten stabilitet og lite demping.
Dette gir deg responsive og myke sko, som bidrar til at løping / sprinting går enda lettere.

Konkurransesko er i utgangspunktet kun en ekstremvariant av lettvektsskoene.
Denne typen løpesko er enda mykere, og har enda mindre demping enn lettvektsskoene.
Konkurranseskoene er spesielt godt egnet til intervalltrening, og benyttes ofte i profesjonelle konkurranser.

Mengdetreningssko er derimot mer passende for lengre turer, og det er denne typen løpesko du oftest finner i butikkene.
Som navnet tilsier er disse skoene spesielt egnet for lengre turer, på bakgrunn av at de har bedre støtdemping og stabilitet – som minsker risikoen for skader.
Typisk er også mengdetreningsskoene mer holdbare enn lettvekts- og konkurranseskoene.

Grep

Dersom du planlegger og ferdes ute i terrenget, bør du være forberedt på at du kan møte vått og glatt underlag – og du bør dermed ha sko med godt grep.

Grep er en av de viktigste faktorene dersom du planlegger å løpe mye i terrenget.

Løpesko med godt grep er karakterisert ved at gummiblandingen i sålen er mykere enn for andre sko.
Dette vil gi deg et bedre feste når du ferdes i terrenget, og løpeturene blir langt mer behagelig!

Over- og underpronasjon

En av begrepene man svært ofte hører nevnt ved innkjøp av løpesko er såkalt pronasjon.

Pronasjon er, til tross for at det høres komplisert ut, kun en betegnelse på om foten din «faller» utover eller innover mens du går og løper.

Sko tilpasset over- eller underpronasjon vil altså gi mer støtte på henholdsvis innsiden eller utsiden av skoen.

For å presisere; dersom du har overpronasjon trenger du ekstra støtte på innsiden av skoen, mens underpronasjon tilsier at du trenger ekstra støtte på utsiden av skoen.

Fokus på over- og underpronasjon er mest relevant ved løping på hardt underlag, som for eksempel asfalt eller grus.

For å finne de beste løpeskoene for akkurat deg, bør du altså finne ut om du har over-, under- eller normalpronasjon.

Dersom du har overpronasjon, vil ankelleddet automatisk gå noe innover når du setter ned foten.
De som har overpronasjon bør velge sko som er litt stive, med god støtte.

Dersom du har underpronasjon, har vi dårlige nyheter til deg – det finnes ingen spesialtilpassede sko for underpronasjon, og du bør derfor heller fokusere på å finne nøytrale løpesko med god demping.

De av dere som skulle ha normal pronasjon, har altså ingen uttalte problemer med hverken over- eller underpronasjon – og fokuset bør derfor være på nøytrale løpesko.

 

Lykke til med treningen!