Beste løpesko for asfalt og tredemølle 2021 – Best i Test

Mann som løper på asfalt med joggesko

Inneholder annonsørlenker

Gode løpesko er ekstremt viktig for å få mest ut av treningen – og ikke minst, unngå skader!

Det eksisterer forøvrig et hav av forskjellige løpesko. Hvilke bør man velge? Hva er de beste løpeskoene i 2021?

Test av beste løpesko for asfalt og mølle

Oppsummert er dette rangeringen i vår test. Du kan lese mer om alle skoene lenger ned i artikkelen!

  1. Reebok Nano X1
  2. Adidas Ultra Boost 20
  3. Hoka One One Clifton 6

1. Reebok Nano X1

Reebok Nano X1

5
getfitness-badge
Reebok Nano X1

Beskrivelse: Reebok slår til igjen, og leverer nå den 11. utgaven av den svært populære Nano-serien.

Reebok Nano X1 er 2021-utgaven av Nano-skoene, som gjennom 11 år har vært et populært valg for den fitness- og treningsinteresserte forbrukeren.

På papiret er dette en svært fleksibel treningssko, og omtales ofte som the official shoe of fitness - og dette med god grunn.

Nano X1 er produsert med en svært fleksibel overdel bestående av Flexweave-materiale, og selve sålen sikrer både god støtte og godt grep.

EVA-mellomsålen sikrer også tilstrekkelig demping, slik at skoene er godt egnet til lengre løpeturer - uten at du kjenner på ubehag ved løping på hardt underlag.

Reebok Nano X1 er for øvrig ikke kun egnet til løping, og disse funksjonelle skoene passer perfekt til en lang rekke treningsformer - slik som eksempelvis CrossFit, HIIT og tradisjonell styrketrening.
Den gode og stabile undersålen sikrer god støtte ved tunge løft, og det gode grepet gir deg rask reaksjonsevne ved intense kondisjonsøvelser.

Reebok Nano X1 er enkelt og greit et fantastisk godt valg for deg som er på utkikk etter allsidige og funksjonelle treningssko, som passer til en lang rekke treningsformer!

Fordeler

  • Allsidige.
  • God demping.
  • God stabilitet.
  • Holdbar konstruksjon.
  • Behagelig passform.
  • Rask reaksjonsevne.

Ulemper

2. Adidas Ultra Boost 20

Adidas Ultra Boost 20

4.9
Adidas Ultra Boost 20

Beskrivelse: Adidas Ultra Boost 20 minner mye om den forrige modellen.
Skoene er fortsatt er myke og fleksible, og tilbyr samtidig god støtte.

Den stramme og behagelige passformen som gir en deilig og fri følelse i løpet av løpeturen.

Denne utgaven er utstyrt med hele 10 millimeter dropp, som gjør skoene godt egnet til mellom- og langdistanseløp.

Overdelen puster godt, og er utformet med Adidas' egne Primeknit+ tekstil.

Adidas Ultra Boost 20 er meget myke sko, men flere brukere har allikevel rapportert om at skoene føles stabile.
Dette er ulikt fra de tidligere modellene, som har hatt litt å gå på når det kommer til stabilitet.

Adidas Ultra Boost 20 kort og godt meget gode løpesko. Skoene passer spesielt godt til deg som trives med mellom- og langdistansetrening!

Fordeler

  • God demping.
  • Skoene føles myke og stabile.
  • Stram passform.
  • Stilig design!

Ulemper

  • Kan oppleves som for stramme rundt foten for enkelte.

3. Hoka One One Clifton 6

Hoka One One Clifton 6

4.9
Hoka One One Clifton 6

Beskrivelse: Lanseringen av Hoka One One Clifton 6 har gitt mange positive tilbakemeldinger fra brukerne.

Clifton 6 er først og fremst lette og myke løpesko, som gir komfort i hvert eneste steg.

Både sålen og overdelen er ulike fra forgjengeren, Clifton 5.
Sålen er tilsatt et mykere materiale, som gir Clifton 6 enda bedre demping enn forgjengeren.

Den nye og forbedrede mesh-overdelen har bedre pusteevne, og er generelt mer fleksibel enn hva overdelene har vært på de tidligere utgavene.

Skoene får også skryt for sitt stilige lavprofil-design - de ser rett og slett bra ut, uten å skape alt for mye oppmerksomhet.

Med hensyn på stabilitet, lever Clifton 6 opp til forventningene - skoene gir god stabilitet, uten at de føles for stive under løpeturen.

Skoene veier kun 266 gram, og har en lav dropp på kun 5 millimeter, og er derfor godt egnet for korte og hurtige løpeturer.

Oppsummert er dette utmerkede løpesko for kort- og mellomdistanseturer, som gir mer enn tilstrekkelig støtdemping og stabilitet.

Fordeler

  • God støtdemping.
  • Meget god pusteevne.
  • Holdbare sko.
  • Stilig og unikt design.

Ulemper

  • Den myke sålen gir noe lavere energiretur.

Faktorer ved kjøp av løpesko

Det finnes en rekke faktorer man bør ta hensyn til ved kjøp av løpesko.

Ved valg av løpesko som primært skal benyttes på asfalt eller mølle bør man ofte fokusere på god demping. Dette vil på sikt motvirke belastningsskader fra det harde underlaget.

Dette blir allikevel en vurderingssak. For mye demping vil ofte gjøre skoene mindre responsive, som resulterer i at skoene kan føles tyngre og mindre raske.

Det stilles ikke store krav til grep for løpesko som skal benyttes på asfalt eller mølle, og materialet bør gjerne holdes lett og ledig.

I vår test har løpeskoene blitt vurdert på generelt grunnlag, hvor faktorer som pris, støtdemping, stabilitet, løpsfølelse og grep er vektlagt.

Demping

Demping på skoene er spesielt viktig dersom du skal løpe på asfalt eller grus.

Årsaken er åpenbar – for å unngå unødig belastning på knær, legger og føtter, bør man ha god demping i skoene dersom man skal løpe på hardt underlag.

Dersom du derimot stort sett skal ferdes ute i terrenget på stier og myk skogbunn, er ikke dempingen like relevant for deg, og du bør heller ta en titt på vår test av terrengsko.

Dropp

Dropp vil simpelthen si forskjellen i såletykkelse fra frontpartiet (forfoten) på skoen, til bakpartiet (hælen) – og angis normalt i millimeter (mm).

Dersom du eksempelvis har en sko med 0 mm dropp, vil det i praksis si at du har en sko med helt flat såle. Har du derimot en sko med 10 mm dropp, vil det si at sålen er 10 mm høyere i hælpartiet enn i forfoten.

Mengdetreningssko har typisk 8 – 12 mm dropp, mens sprint- og terrengsko har mellom 3 -6 mm dropp.

Årsaken er enkel – desto høyere dropp, desto enklere er det å lande på hælen.

I praksis vil lav dropp gjøre det enklere å lande på forfoten, som bidrar til at du kan løpe raskere. Det er nettopp derfor man ser sprintsko med lav dropp, gjerne 3-4 millimeter.

Det bør forøvrig trekkes frem at sprintsko med lav dropp passer best for erfarne løpere, da man raskt kan oppleve skader dersom man ikke er vant til designet med lav dropp.

Materiale

En viktig faktor som påvirker løpeskoenes egenskaper har materialet som skoen er laget av.

Typisk vil man se at konkurranse- og lettvektssko er produsert med lett og luftig mesh-materiale, som primært passer for de som løper på asfalt.
Det lette mesh-materialet er ikke like slitesterkt som andre materialer, og vil derfor slites raskt ned dersom du løper mye i terrenget.

Pusteevne er også direkte påvirket av skoens materiale.
Enkelte foretrekker antageligvis sko med mindre pusteevne, slik at de holder bedre på varmen – som typisk er ønskelig for deg som løper på høsten og vinteren.
Forøvrig er nok det mest normale å foretrekke løpesko med god pusteevne – da unngår man varme og svette føtter, og minimerer risikoen for gnagsår!

Hvor skal du løpe?

En svært viktig faktor du må ta hensyn til ved kjøp av løpesko er hvor du planlegger å løpe.

Dersom du stort sett planlegger å løpe på hardt underlag, eksempelvis asfalt eller grus, er det hensiktsmessig å anskaffe sko med god demping.

Om du derimot planlegger langdistanseløp i terrenget, er ikke demping en viktig faktor, da du får en god og naturlig demping direkte fra underlaget.

Dersom du løper mye i terrenget, bør du heller fokusere på terrengsko som er holdbare, har god stabilitet, og ikke minst; et godt grep!

Type løpesko

Avhengig av hvordan du planlegger å trene, er det designet ulike typer av løpesko, som er tilpasset ulike formål.

Primært deles disse typene inn i 3 kategorier, lettvektssko, konkurransesko og mengdetreningssko.

Lettvektssko er sko spesielt tilpasset korte og raske turer.
Disse skoene har gjerne relativt liten stabilitet og lite demping.
Dette gir deg responsive og myke sko, som bidrar til at løping / sprinting går enda lettere.

Konkurransesko er i utgangspunktet kun en ekstremvariant av lettvektsskoene.
Denne typen løpesko er enda mykere, og har enda mindre demping enn lettvektsskoene.
Konkurranseskoene er spesielt godt egnet til intervalltrening, og benyttes ofte i profesjonelle konkurranser.

Mengdetreningssko er derimot mer passende for lengre turer, og det er denne typen løpesko du oftest finner i butikkene.
Som navnet tilsier er disse skoene spesielt egnet for lengre turer, på bakgrunn av at de har bedre støtdemping og stabilitet – som minsker risikoen for skader.
Typisk er også mengdetreningsskoene mer holdbare enn lettvekts- og konkurranseskoene.

Grep

Dersom du planlegger og ferdes ute i terrenget, bør du være forberedt på at du kan møte vått og glatt underlag – og du bør dermed ha sko med godt grep.

Grep er en av de viktigste faktorene dersom du planlegger å løpe mye i terrenget.

Løpesko med godt grep er karakterisert ved at gummiblandingen i sålen er mykere enn for andre sko.
Dette vil gi deg et bedre feste når du ferdes i terrenget, og løpeturene blir langt mer behagelig!

Lykke til med treningen!

Så langt det er økonomisk og praktisk mulig gjennomfører vi selv tester av produktene.
Om det ikke er mulig tildeler vi produktene en nøyaktig score basert på spesifikasjoner og funksjoner, samt vurderinger og tilbakemeldinger fra forbrukerne.

GetFitness

GetFitness er en nettside hvor det publiseres nyttig informasjon om trening, kosthold og kosttilskudd. Vi ønsker å bidra med kunnskap og informasjon, slik at du kan gjøre de beste valgene for deg selv og din egen helse. Artiklene som publiseres på vårt nettsted er ment for å være informative, og flere av artiklene er publisert av frivillige som ønsker å dele sin kunnskap om trening og kosthold. Kontakt oss gjerne dersom du ønsker å publisere en artikkel hos oss!