Svømming – en aktivitet forbeholdt late ferieturer, eller kan det være et viktig verktøy for å få en sunnere kropp?

Som du kanskje gjettet er svømming en ypperlig aktivitet for hele kroppen, både fysisk og mentalt.

Hvis det er en stund siden du har trent i vannet, anbefaler vi at du sjekker ut disse gode grunnene til at svømming er bra for kroppen!

Lav belastning på ledd og muskler

Svømming er en av de aktivitene som legger minst mulig belastning på leddene.

Sett bort fra et spark bort fra veggen for litt ekstra fart i ny og ne, så er det ingen tung belastning ved svømming.

Svømming kan være spesielt hensiktsmessig for de som løper mye.
Løping legger som kjent stor belastning på både ben og legger, spesielt dersom man ikke har riktige løpesko.
Man kan derfor gi ledd og muskler en velfortjent pause ved å ta seg en svømmetur i steden.

I tillegg er svømming en aktivitet som er spesielt egnet for å redusere stivhet i bånd, sener og muskler!

En god fullkroppsøkt

Du har kanskje sett profesjonelle svømmere, og tenkt over at de ofte har veldig symmetriske og veltrente kropper.

Mye av årsaken til dette er at svømming er en aktivitet som trener hele kroppen.
Svømming er altså ikke bare en god treningsøkt for bena – du vil også aktivere både rygg, armer og kjernen!

Siden svømming er en aktivitet som påvirker hele kroppen, vil du også antageligvis få trent muskelgrupper du sjeldent eller aldri ellers trener.

Populære former for kardio, slik som sykling og løping, legger stort sett kun belastning på bena – til motsetning fra svømming, som altså trener hele kroppen.

Økt utholdenhet

De vanligste formene for kardiotrening fører ofte til at man tar «hiver etter pusten» mens man trener.

Svømming vil derimot føre til at du må puste på en rolig og kontrollert måte, med lange inn- og utpust.

Denne pusteteknikken kan bidra til å styrke det kardiovaskulære systemet, som vil gi deg økt utholdenhet – både i og utenfor vannet!

Styrker kjernen

Når man svømmer er det viktig å opprettholde en stabil og rett kjerne.

Som et lite tankeeksperiment kan du jo se for deg hvordan standard butterfly-svømming ser ut med skikkelig krumma rygg.. 😉

På bakgrunn av at man hele tiden må ha en rett og stabil kjerne mens man svømmer, vil man derfor dra nytte av en sterkere og mer stabil kjernemuskulatur!

Reduserer stress

Uavhengig om du er på ferie eller bare innom den lokale svømmehallen, så ser det ut til at når vi mennesker skal stresse ned så trekker vi mot vannet.

Selv om svømming antageligvis ikke er like avslappende som en tur i boblebadet, så er det vitenskapelig bevist at svømming kan bidra til å redusere stress.

Så, hva venter du på? Ta den en svømmetur!