Det blir varmere i været og solen titter frem, og alle gleder seg over den lysere årstiden som nærmer seg med stormskritt.

Nå når sommeren nærmer seg er det flere som oppholder seg så mye ute som mulig, og mange av oss har sett frem til å kunne trene i friluft igjen.

I tusenvis av norske hager blir nå trampolinen endelig satt frem igjen, til alle barns store begeistring.

Men trampolinen er ikke bare til glede for de små barna, den er nemlig et eksepsjonelt godt treningsverktøy for voksne også!

Trampolinen er perfekt for deg som ikke liker klassisk kondisjonstrening som løping eller sykling, og vi lover at du kommer til å få puls etter kort tid!

Det er flere fordeler ved å komme i gang med trening på trampoline, og i tillegg er det veldig moro!

Bra styrketrening

Når du hopper på trampolinen bruker du muskler du vanligvis ikke bruker, og da spesielt kjernemusklene.

Her må hele kjernen jobbe aktivt for å holde deg stabil mens du hopper, og en sterkere kjerne bidrar til en god kroppsholdning og styrker kroppen din.

Samtidig er det kjempebra trening for rumpe, legger, lår og bekkenbunn.

Å hoppe på trampoline er også kjempebra trening for bein og rumpe, da alle musklene brukes samtidig.
Supert for deg som ønsker å stramme opp rumpa!

Bedre balanse og koordinasjon

Når du hopper på trampoline aktiviserer du hele kroppen, og kroppen din må kontinuerlig jobbe med å stabilisere seg, og du vil derfor oppleve at du får bedre balanse – og ikke minst, koordinasjon!

Desto mer du trener på trampolinen, desto bedre vil du merke at balansen din blir.

Dette er ikke bare en fordel for treningen din, men gjør også enkle ting i hverdagen lettere.

Kondisjonstrening

Å hoppe på trampoline er en helt fantastisk kondisjonstrening, og du vil fort merke at pulsen stiger.

Her jobber kroppen aktivt hele tiden i bevegelse, noe som gjør det til minst like bra trening som løping eller sykling.

Det som gjør trening på trampoline bedre er at det er langt mer skånsomt mot ledd og knær, da den myke landingen gir mindre belastningsskader.

Jevnlig trening på trampoline vil helt klart bedre kondisjonen din, som igjen gir god helse og minsker risikoen for sykdommer.

Øvelser du kan gjøre på trampoline

  • Rette hopp
  • Saksehopp
  • Hopping med knærne mot brystet
  • Spensthopp
  • Løping med høye knær
  • Knebøy (på to eller ett bein)
  • Utfall
  • Pushups
  • Plankevarianter
  • Mage/kjerneøvelser

Noen forholdsregler

Trening på trampoline er generelt en meget god form for trening, samtidig som du belaster leddene minimalt.

Til tross for at det å trene på trampoline generelt sett ansees som trygt, bør du allikevel ta enkelte forholdsregler.

Etter vår mening bør du ha ekstra fokus på selve landingen – du bør lande «mykt», med bøy i både hofter og knær.
Dette vil unngå uønskede belastningsskader, og du trenger dermed ikke å bekymre deg for eventuelle skader i etterkant!

Dersom du har en relativt stillesittende hverdag anbefaler vi også at du begynner rolig, og sakte men sikkert øker intensitetsnivået – dette vil redusere risikoen for belastningsskader.

Gravide og personer med ryggproblemer bør også naturligvis være ekstra forsiktig med hoppingen.

Så, hva venter du på? Det er bare å komme i gang!