Runners Knee, eller løperkne på norsk, har fått sitt navn da det er en tilstand man svært ofte ser hos de som løper mye.

Dersom løper relativt ofte, og fra tid til annen har merket en viss smerte i knærne, kan det være at du har tilstanden som kalles for Runners Knee.

Men hva er egentlig de konkrete symptomene på Runners Knee?

Og hva kan du gjøre selv for å behandle skaden når uhellet først er ute?

Hva er Runners Knee?

Som nevnt er Runners Knee en tilstand som typisk oppstår hos de som utfører mye utholdenhetstrening, hvor fellesnevneren er at det legges stor belastning på kneleddet.

Løping er et klassisk eksempel på en slik aktivitet, og tilstanden har derfor også fått det passende navnet Runners Knee.

På utsiden av lårene våre ligger en tykk og kraftig senestruktur, som går fra utsiden av hoftemuskulaturen – før den fester seg på utsiden av kneet.

Til tross for at det er noe uklart hvordan tilstanden oppstår, er det antatt blant mange forskere at denne senestrukturen blir gjenstand for irritasjon dersom man utfører gjentatte bevegelser med bøy og strekk i kneleddet.

På sikt kan denne irritasjonen føre til en betennelse i slimposen som ligger under senestrukturen, som igjen fører til smerter i kneet.

Det eksisterer forøvrig noe uenighet om dette er den faktiske årsaken til løperkne, men forskerne enes hvertfall om at tilstanden er en belastningsskade.

Forskning har også vist at risikoen for å utvikle Runners Knee øker dersom du løper med feil teknikk, eller ikke har den støtten du trenger i løpeskoene dine.

Hva er symptomene på Runners Knee?

I begynnelsen oppdages tilstanden som regel ved at man opplever diffuse smerter sentrert rundt kneskåla, og typisk på utsiden av kneet.

Dersom man ikke gjør noe for å forbedre tilstanden, vil ofte smertene tilta over tid.
Etterhvert vil man kjenne en tydelig og skarp smerte, som vil forverres ved trening.

Et typisk symptom på løperkne er også at smertene avtar noe så snart man avslutter treningen.

Smertene kjennes ofte best når man løper i nedoverbakken, siden det legger mest belastning på kneleddet.

Tidlig i forløpet vil du muligens ikke oppleve smerter før treningsøkten har vart en god stund, men dersom du har gått lenge med tilstanden uten behandling vil smertene kunne oppstå svært tidlig i treningsøkten.

Forebygging

Det finnes heldigvis mange gode metoder for å forebygge løperkne, og flere av metodene er svært enkle.

  1. Ikke gå for hardt ut. Pass på at treningsbelastningen økes jevnt over tid, slik at du unngår å løpe på deg skader ved å gå for hardt ut.
  2. Lytt til din egen kropp. Som nevnt vil løperkne i mange tilfeller først utarte seg som diffuse smerter rundt kneskålen. Dersom du kjenner slike smerter, bør du ta det med ro en liten periode – og hvertfall ikke overse smertene!
  3. Bruk passende løpesko. Pass på at du har løpesko som passer deg og dine løpestil. Dette vil gjøre løpeturen langt mer behagelig, og skaderisikoen reduseres betraktelig.
  4. Ha korrekt løpeteknikk. Svært mange er opptatt av teknikk for styrkeøvelser, men glemmer helt av at man også bør ha god teknikk når man løper.
  5. Mobilitetsøvelser. Pass på at du opprettholder fleksibilitet i muskulaturen din, ved å utføre ulike mobilitetsøvelser.

Egenbehandling

Dersom du er klar over symptomene på Runners Knee, kan du raskt begynne behandling så snart smertene oppstår.

På denne måten kan du unngå at problemet forverres, og med riktig fremgangsmåte kan du eliminere tilstanden fullstendig.

Det aller første du bør gjøre dersom du opplever de typiske symptomene er å redusere treningsmengden umiddelbart.

Optimalt sett bør du unngå alle aktiviteter som gir smerte, og dersom nødvendig kan du unngå disse aktivitetene i kort periode.

Så snart du kan trene uten smerter, bør du unngå bratte bakker og skrått underlag, da det som nevnt kan forverre problemene.

Uavhengig av smertene som oppstår, vil du også kunne nyte godt av å gjennomføre ulike tøyeøvelser.

Informasjon om hvilke øvelser som kan utføres bør du få fra en fysioterapeut, som er en yrkesgruppe som sitter med god kompetanse på dette temaet.