Hoppetau – Effektiv Trening Med Mange Fordeler!

Kvinne som holder hoppetau

Det finnes mange gode alternativer for å få bedre kondisjon. Hoppetau er en av de mer effektive!

Ikke bare er det ganske så enkelt å trene med et hoppetau. Det er også svært effektiv for fettforbrenning, og hoppetauet er enkelt å ta med seg hvor som helst. I tillegg vil veldig mange muskelgrupper aktiveres, og man ender rett og slett opp med en real fullkroppsøkt. Les videre for å finne ut alt du trenger å vite om hoppetau!

Gode øvelser med hoppetau for nybegynnere

Det finnes et hav av gode øvelser man kan ta med et hoppetau. Felles for alle er at de virkelig setter kondisjonen på prøve, og samtidig aktiverer mange ulike muskelgrupper.

Tips: Du finner gode tilbud på hoppetau hos Gymgrossisten.no!

1. Hoppetau med samlede ben

Dette er den mest fundamentale øvelsen med hoppetau. Enkel og intensiv!

  1. Hold tak i hoppetauet med begge hender. Stå rett opp og ned med samlede ben.
  2. Hopp litt opp, samtidig som du svinger hoppetauet inn under bena dine.
  3. Deretter lander du, og hopper opp igjen når hoppetauet er foran bena igjen.

2. Hoppetau med annenhvert ben

Øvelsen minner veldig om hoppetau med samlede ben. Den eneste forskjellen er at du kun skal hoppe med ett ben, hvor du hopper med hvert ben annenhver gang.

  1. Hold tak i hoppetauet med begge hender. Stå rett opp og ned med samlede ben.
  2. Hopp litt opp med det ene benet, samtidig som du svinger hoppetauet inn under bena dine. Det andre benet holdes litt oppe i lufta.
  3. Deretter lander du på motsatt ben, og hopper opp igjen med det når hoppetauet er foran bena igjen.

3. Hoppetau med høye knær

Øvelsen er nesten helt lik hoppetau med annenhvert ben. Forskjellen er at benene skal løftes høyt opp. Se for deg at du skal løpe på stedet.

  1. Hold tak i hoppetauet med begge hender. Stå rett opp og ned med samlede ben.
  2. Hopp opp med det ene benet, samtidig som du svinger hoppetauet inn under bena dine. Det andre benet holdes høyt oppe i lufta.
  3. Deretter lander du på motsatt ben, og hopper opp igjen med det når hoppetauet er foran bena igjen.

Fordeler med hoppetau

Mann som trener hoppetau

  1. Knallgod kondisjonstrening. Uavhengig av hvilken øvelse du tar vil du utvilsomt kjenne at pulsen raskt stiger.
  2. Balanse og koordinasjon. Det kreves litt koordinasjon for å få til øvelsene. Samtidig vil mange av øvelsene kreve at du har ganske så god balanse.
  3. Forbrenner mye kalorier. Øvelser med hoppetau er intensive kardioøvelser, som vil forbrenne mye kalorier i løpet av kort tid.
  4. Kan trene hvor som helst. Du trenger minimalt med plass, og du står mer eller mindre på samme sted hele tiden.
  5. Enkelt å ta med. Hoppetauet tar lite plass, og veier så godt som ingenting. Enkelt å ta med hvor som helst!

Hvor mange kalorier forbrenner man med hoppetau?

Hvor mange kalorier du forbrenner med et hoppetau vil naturligvis avhenge litt av hvilken øvelse du tar.

I gjennomsnitt forbrenner man 10 – 25 kalorier per minutt. I løpet av kun 15 minutter vil du altså ha forbrent 150 – 375 kalorier!

Hvilket hoppetau bør jeg kjøpe?

Hvilket hoppetau du bør velge avhenger av flere faktorer.

1. Lengde

Mange glemmer å tenke på hvor langt hoppetauet bør være. Du skal jo trossalt svinge det rundt kroppen din mens du hopper, så lengden bør naturligvis bestemmes utifra hvor høy man er.

En god tommelfingerregel er at hoppetauet bør være omkring 90 centimeter lengre enn du er. Om du er 1.80 meter høy, bør altså hoppetauet være omkring 2.70 meter langt.

2. Mål med treningen

Hva er målet med treningen? Vil du bare forbrenne litt ekstra kalorier, eller har du planer om å ta noen kule triks med hoppetauet?

Om du er nybegynner og kun vil forbrenne litt kalorier anbefaler vi et hoppetau med myk snor. Slike hoppetau passer perfekt til enkle øvelser, og det vil ikke gjøre spesielt vondt om det kommer borti bena dine.

Planlegger du derimot å ta det mer seriøst, og samtidig ta noen kule triks, anbefaler vi et hoppetau med hard snor. Disse passer perfekt for høy hastighet, men ulempen er at det vil gjøre litt vondt om det slår inntil bena dine.

3. Hvor skal du trene?

Skal du trene innendørs på mykt underlag? Da er det greit med et enkelt hoppetau med plastikk rundt snoren.

Om du skal trene utendørs vil du raskt merke at plastikken blir ødelagt. Da bør du derfor heller vurdere et solid hoppetau med hard kabel av eksempelvis stål, som er beskyttet av vinyl.

Tips: Du finner gode tilbud på hoppetau hos Gymgrossisten.no!

Kilder

GetFitness

GetFitness er en nettside hvor det publiseres nyttig informasjon om trening, kosthold og kosttilskudd. Vi ønsker å bidra med kunnskap og informasjon, slik at du kan gjøre de beste valgene for deg selv og din egen helse. Artiklene som publiseres på vårt nettsted er ment for å være informative, og flere av artiklene er publisert av frivillige som ønsker å dele sin kunnskap om trening og kosthold. Kontakt oss gjerne dersom du ønsker å publisere en artikkel hos oss!