Ofte kan det være mer enn vanskelig nok å komme seg på trening èn gang om dagen.
Å trene to ganger om dagen kan nærmest føles helt umulig – enten har man ikke tid, eller så orker man rett og slett ikke.

Men er det i det hele tatt noen vits i å trene to ganger om dagen, eller er det simpelthen bare bortkastet tid?

Styrketrening

Trening med vekter er belastende for muskulaturen, og det er først etter treningsøkten at musklene bygges opp igjen.

Under selve økten blir faktisk musklene brutt ned, og det er en lang rekke kompliserte mekanismer i kroppen som fører til at musklene bygges opp igjen etter en hard treningsøkt.

Dersom du vurderer å løfte tunge vekter to ganger om dagen, bør du antageligvis revurdere valget ditt.

Hvis du kjører flere intense treningsøkter på samme dag, er sjansen stor for at du ikke lar kroppen restituere nok, og dermed får dårligere resultater.

Det som forøvrig kan gjøres, er å dele opp den vanlige treningsøkten i 2 deler.

På denne måten kan du trene den første delen av økten på morgenen, og den andre delen av økten på ettermiddagen.

Ikke bare unngår du å bli overtrent ved å følge denne strategien, men du legger også til rette for å trene mer intensivt.

Bare se det for deg – en vanlig økt varer typisk rundt 60 minutter, og man kan ofte merke at man har mindre «trykk» mot slutten av økten.

Om du derimot deler opp økten i to deler, er det mye enklere å holde et intenst fokus hele økten!

Utholdenhetstrening

Dersom du primært trener utholdenhet, så kan det være tilfeller hvor det lønner seg å trene flere ganger om dagen.

Hvis du eksempelvis er inne i en fase hvor du trener opp mot et ekstra langt maraton, vil du kunne dra nytte av å legge inn en ekstra treningsøkt i ny og ne.

Ved å trene to ganger daglig vil du oppnå et høyere treningsvolum og forbedret utholdenhet – som vil resultere i at du kan løpe / sykle / svømme lengre!

En annen god grunn for å trene to ganger om dagen er hvis du trener mot et triathlon.
Et triathlon er svært krevende, og kroppen trenger derfor å tilpasse seg til harde økter, som gjerne varer flere timer.

Ikke gå for hardt ut!

Det er forøvrig en ulempe ved å trene to ganger i løpet av en dag, som er vanskelig å komme seg unna.

Hvis kroppen din ikke er vant til å trene flere ganger om dagen, kan det enkelt og greit blir for mye å trene flere ganger daglig.

Du har antageligvis hørt at du bør «lytte til kroppen din», og når det kommer til å trene flere ganger daglig er dette enda viktigere enn før!

Dersom det er nytt for deg å trene to ganger om dagen, anbefaler vi at du begynner rolig, og kun legger inn 1-2 ekstra økter per uke.

Du kan trene på denne måten et par uker, og deretter evaluere resultatene.

Har du fått mer fremgang enn normalt, eller har resultatene blitt dårligere?
Føler du deg utbrent og sliten, eller har du faktisk fått mer energi?

Dersom resultatene er blitt dårligere, og du føler deg sliten, kan det være at du har gått for hardt ut. Vi anbefaler da at du roer ned, og heller går tilbake til å trene èn gang om dagen.

Lykke til med treningen!