Calisthenics Treningsprogram for Nybegynnere

Calisthenics Pullups

Lyst til å prøve deg på calisthenics? Sjekk ut dette treningsprogrammet!

Calisthenics er kort forklart øvelser som utføres helt uten ekstra vektbelastning. Du bruker kun din egen kroppsvekt som motstand.

Det høres kanskje lett ut, men calisthenics kan faktisk være minst like utfordrende som vanlig styrketrening. Alt avhenger av hvilke øvelser du tar!

Om du har hatt lyst til å prøve deg på calisthenics, men ikke helt vet hvor du skal begynne, anbefaler vi at du sjekker ut dette treningsprogrammet!

Calisthenics Treningsprogram

Treningsprogrammet er bestående av 4 forskjellige økter. Optimalt sett bør du sikte på å gjennomføre alle 4 øktene i løpet av èn uke.

Treningsøktene gjennomføres som sirkeløkter, men du har lov til å ta pause mellom hver øvelse. Du bør sikte på å gjennomføre 2 – 4 runder, slik at du totalt tar 2 – 4 sett for hver eneste øvelse.

Om du føler deg ekstra energisk en dag er det naturligvis ingenting i veien for at du tar øvelsene som supersett. Dette vil altså si at du ikke tar pause mellom hver øvelse, men kun mellom hver «runde».

Du står også fritt til å justere litt på hvor mange repetisjoner du tar. Antallet repetisjoner vi har satt opp er kun et forslag, og du kan både øke og redusere antall repetisjoner for de forskjellige øvelsene. Her må du rett og slett tilpasse deg litt etter hvor godt styrkegrunnlag du har!

Dag 1

ØvelseRepetisjoner / Tid
Chin-ups8 repetisjoner
Dips8 repetisjoner
Push-ups15 repetisjoner
Benhev8 repetisjoner
Knebøy15 repetisjoner
Pull-up Hold10 sekunder

Dag 2

ØvelseRepetisjoner / Tid
Planken30 - 60 sekunder
Knebøy10 repetisjoner
Utfall8 repetisjoner per ben
Push-ups10 repetisjoner
Tåhev10 repetisjoner
Mountain Climbers20 repetisjoner

Dag 3

ØvelseRepetisjoner / Tid
Brede push-ups15 repetisjoner
Mountain Climbers20 repetisjoner
90-gradern30 sekunder
Dips8 repetisjoner
Vertikal Roing10 repetisjoner
Crunches15 repetisjoner

Dag 4

ØvelseRepetisjoner / Tid
Brede push-ups15 repetisjoner
Mountain Climbers20 repetisjoner
90-gradern30 sekunder
Dips8 repetisjoner
Vertikal Roing10 repetisjoner
Crunches15 repetisjoner

GetFitness

GetFitness er en nettside hvor det publiseres nyttig informasjon om trening, kosthold og kosttilskudd. Vi ønsker å bidra med kunnskap og informasjon, slik at du kan gjøre de beste valgene for deg selv og din egen helse. Artiklene som publiseres på vårt nettsted er ment for å være informative, og flere av artiklene er publisert av frivillige som ønsker å dele sin kunnskap om trening og kosthold. Kontakt oss gjerne dersom du ønsker å publisere en artikkel hos oss!