Skumrulle – alt du trenger å vite!

Skumrulle forside lår

Bare et par minutter med en skumrulle kan bidra til å redusere ømhet i muskulaturen, og samtidig motvirke stive ledd.

Stadig flere ser ut til å hoppe på trenden med å bruke en skumrulle (foam roller), og man ser typisk at dette treningsverktøyet blir benyttet både før trening, som en del av oppvarmingen – og etter treningen, som et verktøy for å redusere følelsen av stive og ømme muskler.

Men hva er det egentlig som gjør at skumrullen er så bra for deg?

Fordeler med skumrulle

1. Motvirker ømme muskler

Ømme muskler kan skyldes så mangt.

Kanskje har du kjørt på med en skikkelig hard treningsøkt, og det du kjenner er rett og slett at musklene er støle etter økten.

Eller kanskje du har en svært stillesittende hverdag, som resulterer i at musklene føles stive og ømme etter en lang dag på kontoret.

Ved å benytte deg av en skumrulle vil du få massert muskulaturen, noe som i praksis vil føre til at musklene oppleves som mindre stive og ømme.

Det har faktisk også vist seg at skumrullen vil bidra til å redusere tretthet i muskulaturen, noe som også vil dempe følelsen av at musklene er stive og immobile.

2. Bedre blodsirkulasjon

Å ha en god blodsirkulasjon er svært viktig for den generelle helsen.

Når du benytter deg av en skumrulle vil musklene bli varmere, noe som i praksis tilsier at det tilføres mer blod til muskulaturen.

Dette bidrar til å forbedre sirkulasjonen i kroppens blodårer, slik at musklene kan motta mer oksygen.

På sikt fører dette til sterkere muskler, som igjen vil redusere opplevelsen av at de er stive og ømme.

3. Økt fleksibilitet

De ulike øvelsene som kan utføres med en skumrulle gir deg fordeler i form av økt fleksibilitet.

Flere av øvelsene krever at du virkelig strekker ut muskulaturen, hvilket vil gi deg fordeler i form av mykere og mer elastiske muskler.

4. Redusert skaderisiko

Uttøyningen og massasjen man får via en skumrulle vil som nevnt kunne styrke muskulaturen, og samtidig øke blodtilførselen til musklene.

Disse 2 faktorene er helt kritiske for å redusere skaderisikoen, og en skumrulle er derfor et godt verktøy for deg som ønsker å forebygge skader på sikt.

Øvelser med skumrulle

Du har nå fått en oversikt over hvorfor det lønner seg å bruke en skumrulle for å myke opp muskulaturen.

Men hvordan er det egentlig du bør bruke skumrullen?

Hvilke øvelser bør du gjøre?

1. Øvre rygg

Skumrulle øvre rygg

En av muskelgruppene som er perfekt å aktivere med en skumrulle er de i den øvre delen av ryggen.

Begynn øvelsen ved å legge deg ned på ryggen, med begge fotbladene plassert i underlaget.

Plasser deretter skumrullen rett under skulderbladene dine, samtidig som du holder rumpa oppe fra underlaget ved å ha en bøy i knærne.

Fold hendene sammen over bak hodet, og fokuser på at du hele tiden strammer kjernemuskulaturen.

Rull deretter langsomt frem og tilbake ved å dytte litt fra med føttene.

2. Bakside lår

Skumrulle bakside lår

Begynn øvelsen ved å sette deg ned på gulvet, samtidig som du holder overkroppen oppe ved å støtte deg på hendene dine.

Plasser deretter skumrulla under låret ditt, rett ovenfor kneleddet.

Benet skal ligge utstrakt over skumrulla, samtidig som du benytter motsatt ben som støtte i gulvet.

Beveg deg deretter frem og tilbake over skumrulla ved å dytte i fra med motsatt ben.

3. Rumpe

Skumrulle rumpe

Sett deg ned med rumpa plassert oppå skumrulla, og støtt opp overkroppen ved å plassere hendene i underlaget bak deg.

Plasser deretter det ene benet over det andre, før du rolig og kontrollert beveger deg frem og tilbake oppe på skumrulla.

Pass også på at du roterer litt til hver side, slik at du også legger belastning på utsiden av rumpa.

Lykke til med treningen!

GetFitness

GetFitness er en nettside hvor det publiseres nyttig informasjon om trening, kosthold og kosttilskudd. Vi ønsker å bidra med kunnskap og informasjon, slik at du kan gjøre de beste valgene for deg selv og din egen helse. Artiklene som publiseres på vårt nettsted er ment for å være informative, og flere av artiklene er publisert av frivillige som ønsker å dele sin kunnskap om trening og kosthold. Kontakt oss gjerne dersom du ønsker å publisere en artikkel hos oss!