ClickCease Utetrening: Slik kommer du i gang!

Utetrening: Slik kommer du i gang!

Kvinne som trener utendørs

Trene på treningsstudio eller ute i all slags vær? Med utetrening kan du faktisk slå to fluer i samme smekk!

Det er mange fordeler med å trene utendørs. I tillegg til selve treningen får du mer sollys, frisk luft og flere inntrykk fra vakker natur.

Men det er ikke sikkert løping i motvind eller sykling i striregn er noe for deg? Når det er sagt, utetrening er sunt, tilgjengelig 24 timer i døgnet og helt gratis. Det er bare å snøre på seg skoa og hoppe i det.

I denne artikkelen ser vi på 5 ulike aktiviteter man kan gjøre utendørs!

1. Tilbake til barndommen

Det er ikke sikkert styrketrening eller intervaller er noe for deg, da det blir for strigleformet og kjedelig. Men hvorfor ikke gjøre det slik man gjorde når man var barn? Alt trenger ikke være så seriøst hele tiden. Du kan komme i form og samtidig ha det morsomt!

Utetrening i lekestativ har blitt virkelig populært, men også en runde på trampolina hjelper. Du får opp hjertefrekvensen og respirasjonen. Mange husker barndommen som en tid hvor man var ute hele tiden, uten begrensning på hva man kunne finne på!

Her er noen andre «barneleker» som får deg i form!

  • Hoppe tau.
  • Vannkrig (ja, det er gøy!).
  • Boksen går.
  • Tampen brenner.

Å finne tilbake til barndommen byr på høyt aktivitetsnivå og løfter humøret. Slik utetrening byr på samhold, og er samtidig en perfekt måte å bruke tid med barna på!

2. Parkour

En «guttelek» som har blitt en egen sport er parkour. Denne aktiviteten er svært effektiv og ikke minst utfordrende. Det er ikke grenser for hva man kan finne på med parkour, som er en sport som handler om å forsere hinder (ofte trapper og bygninger) med en stil som minner om apekattens bevegelser.

Skal man holde på med parkour, så må man ha gode sko med kraftig såle, og beskyttelsesutstyr. Det er lett å skade seg, da mange av hoppene er svært krevende og høyt oppe i lufta.

Parkour passer utmerket for dem som bor i en stor by med parker, uteareal og en asfaltjungel som bare venter på å bli «parkourert». Parkour gir utrolig kondisjon, styrke og fleksibilitet!

3. Calisthenics

Callisthenics er ren styrke

Calisthenics popper opp som den mest trendy utetreningen man kan gjøre. Her handler alt om kroppsbeherskelse og enorm styrke. Mange tror ikke de kan bli sterke uten apparater og manualer. Om man ser på de som utøver calisthenics, så ser vi likevel muskuløse mennesker med utrolig kroppskontroll.

Calisthenics er perfekt for utetrening. Her er det fokus på perfekt utførelse, i noe som kalles motor-program teori. Om øvelsene er litt for tunge kan du alltids få litt hjelp i starten. Du kan blant annet feste en treningsstrikk under bena mens du tar pull-ups!

For nybegynnere så er det best å begynne med «full body» utetrening, slik at du trener hele kroppen i samme økt. Du bør hele tiden fokusere på kontrollerte bevegelser. Samtidig må du huske å få i deg nok vann og væske. Dette er hard trening.

Man kan drive på med calisthenics overalt, spesielt i parker med lekestativ og grøntområder!

4. Vann og innsjøer

Livet er fullt av muligheter. Utetrening er gratis og helt tilgjengelig for alle. Det som er fint med innsjøer, er at man kan bruke dem året rundt. Å gå på skøyter på et islagt vann er helt idyllisk i seg selv, når kuldegradene har sunket godt ned på kvikksølvet. Skøyter er god trening for både ben og rygg, samtidig som man øver på balanse og koordinasjon.

Når isen først forsvinner er det allerede mange som dypper tærne i smeltevannet. Vannet kan man bruke til å begynne med svømming. Svømming er en treningsform som styrker hele kroppen. Ved å lære seg ulike teknikker, vil man også få kontroll på pust og puls.

Har du tilgang på vakker natur og en innsjø så passer det å teste ut skøyter, svømming eller andre ting som kan gjøre i vann. Kanskje finne fram padleårene også?

5. Gå på tur

Det å gå på tur er kanskje ikke noe du anser som utetrening. Det å komme seg ut i skog og mark med en sekk på ryggen kan likevel være akkurat det du trenger. Helseeffektene av å gå tur er udiskutabelt gode, og da et ekspertpanel sammenlignet ulike typer trening, så kom gåturer 4-5 ganger i uken høyt opp på listen.

Vil du ha større effekt av gåturer, så kan du fylle opp en tursekk, ta raske skritt og gå over 1 time. Når man går i terrenget, for man også bedre effekt fordi underlaget er variert og kupert. Å gå er dessuten skånsomt for ledd og skjelett, så dette er en treningsform med få skader.

For å gjøre gåturer mer spennende, så kan du begynne med frisbee-golf eller Pokemon-Go. Dette er aktiviteter der du går mye i terrenget og samtidig blir trigget av en bonus. Man trenger ikke gjøre det mer komplisert enn det er.

Du kan gå på tur overalt. Enten du bor i by eller bygd så fins det ingen begrensinger her!

Oppsummert

Du har sett hvordan du kan komme i gang med utetrening, uten at det blir kjedelig og monotont. Utetrening er både sunt og gratis, og alltid tilgjengelig for dem som vil komme i gang med å trene.

Har du lyst å komme i form, men likevel ikke ha det store alvoret over deg, så kan våre tips være gode aktiviteter å starte med.

Det fins mange apper og nettsider som hjelper deg i gang. Du må bare tørre å tenke utenfor boksen!