Romaskin vs tredemølle!

Romaskin

Mange velger tredemølla fremfor romaskinen. Men, romaskinen har faktisk også en hel del fordeler.

For å få gode resultater fra treningen bør man variere litt underveis. Det kan derfor være lurt å vurdere andre alternativer enn kun tredemølla.

Vi går nå gjennom fordeler med begge treningsapparatene. Du får også noen enkle retningslinjer for hvilket treningsapparat du bør velge basert på dine mål!

Tips: Ta en titt på våre tester av tredemøller og av romaskiner!

Romaskin eller tredemølle?

Best for løpeteknikk: Tredemølle

Om hovedmålet ditt er å trene på løpeteknikk er tredemølla selvfølgelig det beste valget.

På mølla utfører du eksakt samme bevegelser som du ville gjort dersom du løp ute. Perfekt for å få på plass løpeteknikken, med andre ord!

Best for lommeboka: Romaskin

Romaskiner og tredemøller har et relativt likt prisnivå. Generelt sett ser man likevel at romaskinene ofte er litt rimeligere enn tredemøller.

Her finnes det selvfølgelig unntak, og du bør se opp for gode tilbud!

Best for å spore progresjon: Uavgjort

En av de største fordelene med begge apparatene er at det er enkelt å følge med på progresjonen over tid.

De fleste treningsapparatene på markedet leveres nå med egne treningscomputere. Disse computerne har mange nyttige funksjoner. Ofte ser man funksjoner for blant annet gjennomsnittsfart, distanse, gjennomsnittlig puls og lignende.

Det er likevel stor variasjon mellom de ulike computerne. Men det er altså ingen klare skiller mellom romaskinen og tredemølla på dette punktet.

Best for å gå ned i vekt: Tredemøllen

Uansett om du har en romaskin eller en tredemølle vil du forbrenne bra med kalorier. Ulike forsøk har likevel vist at man forbrenner marginalt mer kalorier på en tredemølle.

På en tredemølle kan du forvente å forbrenne omkring 700 kalorier pr time, mens romaskinen vil hjelpe deg med å forbrenne rundt 600 kalorier.

Hvor mange kalorier du faktisk forbrenner avhenger naturligvis av intensiteten på treningen. Om du trener med lik intensitet vil likevel tredemøllen føre til at du forbrenner litt mer.

Best hvis du har en skade: Romaskinen

Løping er en belastende aktivitet for både ledd, sener og muskler. Du kan naturligvis redusere denne belastningen ved å holde et roligere tempo. På sikt vil det dessverre føre til at du ikke får trent så intensivt som du kanskje har lyst til.

Romaskinen er derimot svært skånsom mot ledd og knær. Det legges ikke stor belastning på knærne, uansett hvilken intensitet du trener med.

Best for fullkroppsøkter: Romaskinen

En romaskin vil kombinere bevegelser i både armer og ben. På en tredemølle vil du hovedsakelig muskulaturen i underkroppen.

Om du trener tungt nok vil faktisk en romaskin bidra til å øke styrke og muskelmasse i overkroppen. Denne gevinsten får man ikke på en tredemølle.

Best for styrke i underkroppen: Tredemøllen

Nei, vi påstår ikke at 30 minutter på tredemølla er like bra som en solid treningsøkt med knebøy og beinpress. Mølla kan likevel være et solid verktøy for å bygge styrke i underkroppen.

Nøkkelen ligger i muligheten for å stille inn tredemøllen med stigning. Mange tredemøller leveres faktisk med en maksimal stigning på over 15%. Mer enn nok for en solid treningsøkt!

Hva er best?

Det er vanskelig å kåre en vinner av de 2 treningsapparatene.

Hvilket apparat som er best avhenger av målene dine og hva du ønsker å få ut av treningen.

Før du kjøper en romaskin eller en tredemølle anbefaler vi derfor at du tenker godt over hvilke resultater du faktisk ønsker å få!

GetFitness

GetFitness er en nettside hvor det publiseres nyttig informasjon om trening, kosthold og kosttilskudd. Vi ønsker å bidra med kunnskap og informasjon, slik at du kan gjøre de beste valgene for deg selv og din egen helse. Artiklene som publiseres på vårt nettsted er ment for å være informative, og flere av artiklene er publisert av frivillige som ønsker å dele sin kunnskap om trening og kosthold. Kontakt oss gjerne dersom du ønsker å publisere en artikkel hos oss!