Dersom du mosjonerer ofte og samtidig bruker en del tid på treningssenteret er sjansen stor for at du bruker mest tid på tredemøllen, til fordel for romaskinen.

Men, det ikke mange tenker på er at romaskin også er et solid treningsapparat – selv for de som primært fokuserer på løping.

Hvis du er opptatt av å få gode resultater fra treningen din, bør du faktisk prøve å variere hvordan du trener, og det kan derfor være lurt å vurdere andre alternativer enn kun tredemøllen.

Vi går nå gjennom fordeler med begge treningsapparatene, og gir deg noen enkle retningslinjer for hvilket treningsapparat du bør velge basert på dine mål.

Tips: Dersom du vurderer å kjøpe et treningsapparat, anbefaler vi at du tar en titt på våre tester av tredemøller og av romaskiner!

Romaskin eller tredemølle?

Best for løpeteknikk: Tredemølle

Dersom det primære målet ditt er å få på plass en korrekt og optimal løpsteknikk, kommer det nok ikke som noen overraskelse at tredemøllen er det beste alternativet.

Når du trener på en tredemølle så utfører du eksakt samme bevegelser som du ville gjort dersom du løp ute, og en tredemølle er derfor et perfekt verktøy for å få på plass løpsteknikken.

Tredemøller har også den store fordelen at de ofte gir mye bedre demping enn det man eksempelvis har på asfalt, og dersom du ikke bor i nærhet til skog og mark kan derfor en tredemølle være et svært godt alternativ!

Best for lommeboka: Romaskin

Dersom du leser denne artikkelen, er det en stor sjanse for at du vurderer å kjøpe deg en romaskin eller en tredemølle.

Romaskiner og tredemøller har et relativt likt prisnivå, men sammenlagt ser man altså at romaskiner er litt rimeligere enn tredemøller.

Her finnes det naturligvis unntak, men generelt sett er altså romaskinen noe snillere mot lommeboken enn det tredemøllen er.

Best for å spore progresjon: Uavgjort

En av de største fordelene med både tredemøller og romaskiner er at det er så utrolig enkelt å følge med på progresjonen over tid.

Svært mange av treningsapparatene på markedet leveres nå med innebygde treningscomputere.

Disse computerne leveres med svært hendige funksjoner, som blant annet gjennomsnittsfart, antall kilometer tilbakelagt, gjennomsnittlig puls og lignende.

Det er naturligvis stor variasjon i hvilke funksjoner som leveres på de ulike treningscomputerne, men generelt sett er kvaliteten like høy på romaskinen som den er på tredemøllen.

Best for å gå ned i vekt: Tredemøllen

Uavhengig av om du har en romaskin eller en tredemølle vil du utvilsomt forbrenne mye kalorier i løpet av en intensiv treningsøkt.

Ulike forsøk har allikevel vist at man forbrenner marginalt mer kalorier på en tredemølle.

På en tredemølle kan du forvente å forbrenne omkring 700 kalorier pr time, mens romaskinen vil hjelpe deg med å forbrenne rundt 600 kalorier.

Hvor mange kalorier du faktisk forbrenner avhenger naturligvis av intensiteten på treningen, men tredemøllen vil altså føre til at du forbrenner litt mer.

Best hvis du har en skade: Romaskinen

Løping er en nokså belastende aktivitet for både ledd, sener og muskler.

Du kan naturligvis redusere denne belastningen ved å holde et roligere tempo, men dette vil også gå på bekostning av hvor hardt du faktisk kan trene.

Romaskinen er derimot svært skånsom mot ledd og knær, og det vil ikke legges stor uønsket belastning på knærne – uavhengig av intensiteten du trener med.

Best for fullkroppsøkter: Romaskinen

En romaskin vil kombinere bevegelser i både armer og ben, mens du primært vil legge belastning på muskulaturen i underkroppen dersom du trener på en tredemølle.

Dersom motstanden stilles inn høyt nok vil faktisk en romaskin til å øke både styrke og muskelmasse i overkroppen – noe man dessverre ikke kan si om en tredemølle.

Best for styrke i underkroppen: Tredemøllen

Nei, vi påstår ikke at 30 minutter på tredemølla er like bra som en solid treningsøkt med knebøy og beinpress, men en tredemølle kan allikevel være et solid verktøy for å bygge styrke i underkroppen.

Nøkkelen ligger i muligheten for å stille inn tredemøllen med stigning, og mange tredemøller leveres med en maksimal stigning på over 15% – mer enn nok for en solid treningsøkt!

Hva er best?

Som du mest sannsynlig forstår, er det vanskelig å kåre en vinner av disse to treningsapparatene.

Hvilket apparat som er «best» avhenger rett og slett av målene dine, og hva du ønsker å få ut av treningen.

Før du går til innkjøp av en romaskin eller en tredemølle anbefaler vi derfor at du tenker godt over hvilke resultater du faktisk ønsker å få fra treningen din!