Ergometersykkel vs Spinningsykkel

Ergometersykkel vs spinningsykkel

Dersom du på et eller annet tidspunkt har benyttet deg av et kardioapparat, er sjansen stor for at du har befunnet deg oppe på en ergometersykkel eller en spinningsykkel.

Spørsmålet mange stiller seg er hvilken treningsform som er best – sykling på en tradisjonell trimsykkel, eller på en spinningsykkel.

Til tross for at treningsformene fremstår som svært like, er det likevel enkelte forskjeller du bør være klar over.

Kanskje vurderer du også å gå til innkjøp av en spinningsykkel eller en ergometersykkel, noe som gjør det desto viktigere at du er klar over ulikhetene mellom de to apparatene.

I denne artikkelen ser vi på fordeler og ulemper med begge treningsformene, slik at du enklere kan velge det apparatet som passer best for akkurat deg.

Bruksområde

Først er det naturligvis relevant å se på hvilket bruksområde de 2 treningsapparatene har.

Tradisjonelle ergometersykler er typisk benyttet i treningsprogrammer hvor man skal forbedre den generelle helsen, og kanskje også gå ned noen kilo i vekt.

Ergometersykkelen passer derfor godt for deg som ønsker å forbedre kondisjonen, øke kaloriforbruket og øke styrken i underkroppen.

Spinningsykler benyttes typisk når man er på gruppetimer, og posisjonen du sitter i mens du sykler minner mer om slik du normalt ville sittet på en ekte sykkel.

Dersom du allerede er ute og sykler på fritiden, kan det derfor være lurt å velge en spinningsykkel, siden den i størst grad minner om «vanlige sykler».

Utover dette så er bruksområdet til disse to treningsapparatene svært lik – uavhengig av om du velger en spinningsykkel eller en ergometersykkel vil du nyte godt av fordeler som bedre kondisjon, økt forbrenning og økt styrke i underkroppen.

Brukervennlighet

Generelt sett er det lite forskjell mellom hvor brukervennlig en spinningsykkel er kontra en ergometersykkel.

For begge syklene er det mer eller mindre bare å «hoppe på» og sette i gang, og begge treningsapparatene er derfor svært enkle å bruke – selv for de som har lite erfaring med trening.

Den ene faktoren som eventuelt gjør spinningsykkelen noe mindre brukervennlig er bremsemekanismen.

Når man sykler på en spinningsykkel får pedalene litt ekstra «fart» på seg, på bakgrunn av momentet fra selve spinningen.
Dersom du helt plutselig bestemmer deg for å stoppe syklingen vil det kunne føles noe ubehagelig, fordi du rett og slett må bruke ekstra kraft for å hindre pedalene i å spinne rundt.

Denne situasjonen vil ikke kunne oppstå på en ergometersykkel, da det ikke dannes samme type moment.

Løsningen på problemet er for øvrig enkel, da de aller fleste spinningsykler leveres med en egen brems.

Kaloriforbruk

Èn faktor svært mange er opptatt av når de skal velge treningsapparat er kaloriforbruket.

Generelt sett vil du forbrenne litt mer kalorier på en spinningsykkel enn du gjør på en ergometersykkel.

Årsaken til dette er at du i praksis vil måtte bruke mer muskelkraft for å holde selve spinningen i gang, samtidig som det er enklere å stå oppreist mens man sykler på en spinningsykkel.

Forskjellen mellom disse 2 apparatene er likevel ikke spesielt stor, og i det store og hele vil du med høy sannsynlighet ikke merke en merkbar forskjell.

Skaderisiko

Skaderisikoen for de 2 treningsapparatene er mer eller mindre lik.

Risikoen for å skade seg i løpet av en økt på en spinningsykkel eller en ergometersykkel er svært lav, og handler stort sett kun om at du finner en ergonomisk stilling.

Med korrekt sittestilling og en fornuftig belastning er derfor skaderisikoen meget lav for begge apparatene.

Muskelgrupper

Muskelgruppene som aktiveres når du trener på en spinningsykkel er i grove trekk de samme som på ergometersykkelen.

Mange velger for øvrig å stå oppreist mens de spinner, noe som også vil aktivere muskulaturen i overkroppen i større grad.

Man kan naturligvis også stå oppreist på en ergometersykkel, men på bakgrunn av utformingen vil dette oppleves som enklere på en spinningsykkel.

Treningscomputer

Spinningsykler leveres typisk uten en integrert treningscomputer, og du får dermed ikke oppdatert informasjon om tilbakelagt distanse, tidsbruk, kaloriforbruk og lignende i løpet av treningsøkten.

Du kan naturligvis benytte deg av en pulsklokke eller lignende, som hvertfall vil kunne gi deg detaljert informasjon om pulsnivå og kaloriforbruk.

På den andre siden leveres ergometersykler så godt som alltid med en innebygd treningscomputer, og man finner ofte også forhåndsinstallerte treningsprogrammer som kan forenkle treningen.

Oppsummering

Oppsummert er det ikke veldig mye som skiller tradisjonelle trimsykler fra spinningsykler.

På en spinningsykkel vil sittestillingen minne mer om en ekte sykkel, og kaloriforbruket vil i de fleste tilfeller være noe høyere på en spinningsykkel.

Skaderisikoen er lav for begge apparatene, og muskelgruppene som aktiveres er i stor grad de samme – med unntak av om du står oppreist på spinningsykkelen.

GetFitness

GetFitness er en nettside hvor det publiseres nyttig informasjon om trening, kosthold og kosttilskudd. Vi ønsker å bidra med kunnskap og informasjon, slik at du kan gjøre de beste valgene for deg selv og din egen helse. Artiklene som publiseres på vårt nettsted er ment for å være informative, og flere av artiklene er publisert av frivillige som ønsker å dele sin kunnskap om trening og kosthold. Kontakt oss gjerne dersom du ønsker å publisere en artikkel hos oss!