Kondisjonstrening, eller kardio som det også kalles, er ikke alltid den mest underholdende treningsformen.

Om du snakker med noen som trener både styrke og kardio, er sjansen stor for at det er kardio de liker minst.

Men trenger egentlig kardio være så fryktelig kjedelig?

Eller er det kanskje du som ikke har god nok fantasi, og tenker at den eneste formen for kardio som finnes er løping / jogging?

Vi tør å påstå at det er mangelen på variasjon som fører til at mange opplever kondisjonstrening som kjedelig.

Og er det egentlig så rart?

Antageligvis ville du nok også syntes at styrketrening var kjedelig dersom du kun trente knebøy i 30 minutter hver eneste økt.

For å rette opp i illusjonen om at kardio er kjedelig gir vi deg nå 5 tips for hvordan du kan gjøre kondisjonstreningen mer variert – og ikke minst, mer underholdende!

Roing

De aller fleste treningsstudioer har nå en eller flere romaskiner.

Med romaskiner kan du enkelt justere motstanden, og de fleste utgavene leveres med forhåndsinstallerte treningsprogrammer som vil gjøre treningsøkten mer underholdende.

I tillegg til å bygge både utholdenhet og muskler, vil også trening med en romaskin forbrenne mange kalorier – som vil gjøre det enklere for deg å gå ned i vekt!

En romaskin er også et ypperlig alternativ for deg som sliter med diverse treningsskader, da du vil unngå å legge unødig belastning på ledd og knær.

Romaskiner er forøvrig ikke kun egnet for treningssenteret, og du kan i disse dager enkelt få tak i en romaskin til hjemmebruk.

Svømming

Svømming er en av de aktivitene som legger minst mulig belastning på leddene.

Sett bort fra et spark bort fra veggen for litt ekstra fart i ny og ne, så er det ingen tung belastning ved svømming.

Svømming kan være spesielt hensiktsmessig for deg som allerede løper mye.
Løping legger som kjent stor belastning på både ben og legger, og du vil derfor gi kroppen en velfortjent pause ved å ta en svømmetur i steden.

I tillegg er svømming en aktivitet som er spesielt egnet for å redusere stivhet i ledd, sener og muskler!

Sirkeltrening

Kondisjonstrening kan faktisk kombineres med styrketrening, og det kalles ofte for sirkeltrening.

Sirkeltrening går kort og godt ut på at du har et visst antall øvelser som utføres rett etter hverandre, uten pause.

Typiske øvelser som passer godt til en økt med sirkeltrening er kroppsvektøvelser, slik som armhevninger, pull-ups, knebøy, planken og jumping jacks.

Ikke bare vil en slik treningsøkt sjokkere musklene og bidra til økt muskelvekst, du vil også få deg en skikkelig kondisjonsøkt!

Intervalltrening

Vi vet.. Intervalltrening er ikke veldig ulikt tradisjonell jogging, men det kan allikevel være langt mer motiverende med en skikkelig høyintensitetsøkt enn en døll og kjedelig joggetur langs veien.

Ta på deg løpeskoene og kom deg ut i skog og mark, og prøv en knalltøff økt med gerilja kardio!

Hoppetau

Vi påstår ikke at det å hoppe tau er tidenes mest underholdende aktivitet, men det kan være et godt alternativ dersom du har gått lei av å jogge x antall kilometer hver eneste uke.

Svært mange veltrente og aktive personer trener med hoppetau fra tid til annen, og intensiteten er faktisk så høy at fettet forbrennes i rekordfart.

Neste gang du reiser på trening så anbefaler vi derfor at du legger igjen egoet hjemme, og setter av 5-10 minutter hvor du prøver å hoppe tau.

Vi lover deg – du kommer til å bli sliten!