Du har garantert hørt mange myter om trening, både fra vennegjengen og på treningssenteret. Noen myter har nesten blitt en tradisjon.

Men hva er riktig?

I denne artikkelen tar vi for oss noen av de vanligste mytene som finnes om trening, sånn at du har det beste utgangspunktet for å nå dine resultater!

Myte 1

Du må bli støl for at treningsøkten skal ha effekt

Denne myten har vi hørt før. Ble du ikke støl? Da har du ikke trent godt nok. Feil! Når du trener styrke, vil det oppstå små rifter i muskelfibrene. I etterkant så vil muskelfibrene begynne å lege seg selv, som er grunnen til at du blir støl. Dette skjer om du f.eks prøver en ny øvelse, hadde en tyngre økt enn vanlig eller om du akkurat har begynt å trene.

Etter noen økter så vil kroppen venne seg til treningsprogrammet ditt, og stølheten avtar. Så for å avgjøre om treningsøkten var god må du se på fremgangen din. For å se om treningen har hatt god effekt må du følge med på dette;

  • Øker styrken din for hver økt?
  • Om målet ditt er vekttap, kan du følge med på vekten eller bruke målebånd
  • Bruk før og etter bilder. Det er ikke alltid lett å se forskjellen når man ser seg i speilet hver dag!

Myte 2

Lette vekter og mange repetisjoner vil forme kroppen

Nei. Mange repetisjoner med lette vekter vil gjøre musklene mer utholdende, men det vil ikke tone kroppen eller gjøre den sterkere.

For å få til dette må du utfordre musklene dine, og da må du løfte tyngre.
Gjør færre repetisjoner med tyngre vekter, f.eks 6-10 repetisjoner avhengig av øvelse og vekt.
Dette er mer effektivt for å forme kroppen, og igjen, større muskelmasse gir høyere forbrenning.

Myte 3

Du får bedre resultater jo mer du trener

Nja. Det er ikke nødvendigvis sånn at du blir sterkere om du trener 7 dager i uken. Det handler ikke om hvor mye du trener, men hvorvidt du trener smart.

Om du trener intenst eller til utmattelse hver økt, kan du kan komme til et punkt der fremgangen stopper opp, eller at du blir overtrent.
Du kan dra nytte av å trene ofte, men da bør du ha en god treningsplan, etterfulgt av et godt kosthold og bra med hvile. Tren smart og utifra de målene du har!

Myte 4

Du blir ikke støl om du tøyer etterpå

Dette har vi hørt så ofte at det har nærmest blitt en tradisjon, men det er fortsatt en myte.
Å tøye etter en treningsøkt vil ikke forhindre at du blir støl dagen etter, ei heller vil det forebygge skader.
Om du derimot sliter med kramper, eller om muskulaturen er anspent etter en treningsøkt kan uttøying av den spesifikke muskelgruppen virke positivt.

Det er også forskjell på statisk og dynamisk tøying.
Ved statisk tøying tøyer du muskelen ved å holde den i samme posisjon i en gitt tid.

Dynamisk tøying, eller bevegelighetstrening, går du inn og ut av tøyingen, som er mer effektivt.
Dette vil heller ikke motvirke stølhet, men det har en god effekt på bevegeligheten din.

Myte 5

Styrketrening gjør deg stor og bulkete

Denne myten er rettet mot kvinner som har hørt at styrketrening gjør deg stor og bulkete. Dette er helt feil! Det kreves en utrolig streng kosthold- og treningsplan, og mye hard jobb for en kvinne å bygge store muskler. Kvinner har ikke nok testosteron til å bygge store muskler, slik som menn.
Snarere tvert imot vil styrketrening hjelpe deg med å tone og stramme opp kroppen, men det krever selvfølgelig at du har kostholdet på stell.
Med et sunt og godt kosthold, og jevnlige styrkeøkter har du et godt utgangspunkt til et stramt ytre.
Du får også mer muskelmasse, som igjen øker forbrenningen din.
Vinn vinn!

Myte 6

For å gå ned i vekt må du trene kondisjon

Tja. Å trene kondisjon jevnlig sammen med et sunt kosthold, vil kunne gi et kaloriunderskudd som igjen gjør at du går ned i vekt.
Men det finnes bedre løsninger enn å løpe flere mil på tredemøllen. Igjen så har muskelmassen mye å si, da en høyere muskelmasse vil være med å øke forbrenningen din selv når du ikke trener.
Jo mer muskler du har, jo mer energi bruker den. Men å trene kondisjon gir også en rekke gode fordeler.
Et godt alternativ er å kombinere både kondisjon, f,eks HIT og styrketrening.
Også kommer man ikke unna en god kostholdsplan, det er det viktigste punktet for å gå ned i vekt.

Det er selvfølgelig flere myter som florerer på treningssentre der ute, men dette er noen av de mest vanlige. Så om du er i tvil, gjør litt research! Og tren smart utifra dine egne mål og forventninger.

Lykke til!