Den generelle interessen for styrke- og utholdenhetstrening har virkelig tatt av de siste tiårene, og parallelt med dette har det også kommet en lang rekke nye styrkeøvelser.

I havet av ulike styrke- og utholdenhetsøvelser er det lett å glemme de gode, gamle klassikerne – som jo også gir ekstremt god treningseffekt.

Et godt eksempel på en slik øvelse er burpees.

Burpees er en helt fantastisk fullkroppsøvelse, og du vil utvilsomt kjenne at dette er en heftig øvelse hvor du får testet både styrke og kondisjon.

Burpees – teknikk

Burpees er teoretisk sett en enkel øvelse, og det kreves derfor svært lite utstyr for å gjennomføre øvelsen.

Vi anbefaler likevel at du skaffer deg en treningsmatte, da det vil være langt mer skånsomt for både albuer og knær.

Tips: Sjekk ut vår test av treningsmatter!

  1. Begynn øvelsen ved å stille deg opp på en matte, med omkring èn skulderbreddes avstand mellom bena dine.
  2. Bøy deretter overkroppen fremover, og plasser hendene på gulvmatten foran deg.
  3. Hopp deretter bakover med føttene dine, slik at du i praksis har samme stilling som utgangsposisjonen for push-ups.
  4. Ta så en push-up. Så snart du har fullført armhevningen, hopper du fremover igjen – slik at føttene plasseres under overkroppen din. I praksis skal du altså sitte på huk.
  5. Hopp deretter så høyt du kan, og strekk ut armene over deg.

Hva trener burpees?

Burpees er en intensiv fullkroppsøvelse, og du vil utvilsomt merke at øvelsen har innvirkning på kondisjonen.

I tillegg til dette vil muskulaturen i både mage, bryst, armer og ben få kjørt seg.

Ulikt mange andre øvelser hvor man kun benytter kroppsvekt som belastning, er burpees en eksplosiv øvelse.

Eksplosivitet oppstår når du hopper opp fra underlaget, og er derfor en perfekt øvelse dersom du eksempelvis har som mål å øke i knebøy.

Lykke til med treningen!