HIIT eller moderat kardio for vektnedgang?

Moderat kardio

Man har lenge trodd at HIIT forbrenner mer kalorier enn tradisjonell kardiotrening. Ny forskning antyder likevel noe annet.

Den generelle oppfatningen har lenge vært at HIIT totalt sett vil forbrenne mer kalorier enn tradisjonell, moderat kardiotrening.

Dersom du ikke har hørt om begrepet, står altså HIIT for høy-intensiv intervalltrening, og er en langt mer intensiv treningsmetode enn moderat kardio (jogging).

Både forskerne og mosjonistene har lenge vært av den oppfatningen av at HIIT vil forbrenne mer kalorier enn jogging, og det begrunnes ofte med at hvileforbrenningen er høyere etter man er ferdig med en HIIT-økt.

Nyere forskning peker for øvrig i motsatt retning.

En ny studie fra Universitetet i Guelph, som er publisert i tidsskriftet Medicine and Science in Sports and Exercises, konkluderte faktisk med at moderat kardiotrening er bedre for å kvitte seg med overflødig magefett – og pekte samtidig på at denne treningsformen også er bedre egnet for å kontrollere både blodtrykket og blodsukkeret.

I studien ble deltakerne delt inn i 2 ulike grupper.

Den ene gruppen utførte HIIT-intervaller på treningssykkelen, mens den andre gruppen simpelthen holdt et stabilt tempo gjennom hele treningsøkten.

Etter studien konkluderte forskerne med at gruppen som holdt et stabilt og moderat tempo gjennom hele økten faktisk hadde redusert fettprostenten mer enn personene i den andre gruppen.

Blodtrykksreduksjonen var også større blant de som kun utførte moderat kardiotrening, og man så også antydning til en bedre regulering av blodsukkeret hos denne gruppen.

Fordeler med moderat kardiotrening

Til tross for at HIIT utvilsomt byr på mange fordeler, slik som økt oksygenopptak og mer muskelmasse, bør man likevel ikke avskrive den mer tradisjonelle kardiotreningen helt enda.

For mange vil de største helsefordelene oppnås ved at man har en komfortabel og oppnåelig treningsplan, og på sikt er det nok langt færre som mister motivasjonen av tradisjonell kardiotrening kontra HIIT.

Årsaken til dette er enkel.
HIIT er knallhard trening, mens moderat kardio ikke er like krevende – og det er dermed enklere å gjennomføre treningsøktene.

Det er liten tvil om at de langsiktige helsefordelene vil være langt bedre om du klarer å gjennomføre moderat kardiotrening fast flere ganger i uka, kontra sporadiske treningsøkter med HIIT.

På tampen konkluderte forskerne med at all aktivitet er bra for helsa.

Mye kan også tyde på at du ikke trenger å trene knallhardt hver eneste gang, og treningsøkter med moderat belastning har så absolutt noe for seg.

Konklusjonen er altså at trening hvor du ligger på omkring 50 – 70% av makspuls, 4 – 5 ganger i uka kan ha overraskende gode resultater – prøv det!

Kilder

  1. MensFitness.co.uk

GetFitness

GetFitness er en nettside hvor det publiseres nyttig informasjon om trening, kosthold og kosttilskudd. Vi ønsker å bidra med kunnskap og informasjon, slik at du kan gjøre de beste valgene for deg selv og din egen helse. Artiklene som publiseres på vårt nettsted er ment for å være informative, og flere av artiklene er publisert av frivillige som ønsker å dele sin kunnskap om trening og kosthold. Kontakt oss gjerne dersom du ønsker å publisere en artikkel hos oss!