Mange av oss er ofte på treningssenteret, og det er fort gjort å glemme at man også kan ha godt av å trene utendørs en gang i blant.

Og dersom du er en av de som sliter med fantasien så kan vi betrygge deg med at det finnes mange andre treningsformer enn kun løping som du kan utføre utendørs.

Flere og flere steder rundt om i landet har det blant annet blitt satt opp treningsparker, hvor det typisk er mulighet til å ta både pull-ups, dips og andre kroppsvektøvelser.

Så, når sommeren først er her, hvorfor ikke trene litt ute?

Du har en hel masse tid til å trene inne resten av året, og vi gir deg nå derfor 4 gode grunner til at du bør trene utendørs!

1. Solskinn er godt for psyken

De aller fleste av oss kan merke det på kroppen når sola endelig skinner etter flere uker med grått og kjedelig vær.

Vi føler rett og slett at vi har mer energi, og at humøret er betraktelig bedre.

Årsaken til dette er faktisk ikke bare psykologisk – solskinn er faktisk med på å aktivere utskillelsen av serotonin, som har vist seg å ha en lang rekke fordeler.

Serotonin vil blant annet bidra til bedre humør, redusert angstfølelse og mer fokus.

Om du hiver på litt trening i tillegg vil kroppen produsere enda mer serotonin, da trening i seg selv bidrar til økt utskillelse av dette stoffet.

2. Vitamin D

En stor del av den norske befolkning har mangel på vitamin D, og mye av årsaken sies å være på bakgrunn av at vi ikke er nok ute i solen.

Ved å være ute i sola bidrar du til at kroppen, på en naturlig måte, vil produsere mer vitamin D.
Dette vil igjen føre til et økt opptak av kalsium, som har en positiv effekt på både tenner og bein.

For å toppe det hele har det også vist seg at vitamin D er en viktig bidragsyter for et sterkt immunforsvar.

3. Stimulering av sansene

Ved å være utendørs mens du trener vil du stimulere sansene dine mer, som bidrar til økt fokus og konsentrasjon.

Det høres kanskje banalt ut, men tenk på det.
Dersom du er ute og løper vil du stadig komme til nye områder, og treningen vil føles mer interessant og mindre monoton.

Om du derimot velger å trene inne på en tredemølle er det lite interessant som skjer – annet enn at du kan se litt på TV mens du trener.

4. Redusert skaderisiko

Trening utendørs vil faktisk også i mange tilfeller bidra til en redusert risiko for skader.

Dette gjelder spesielt for deg som løper.
Når du trener innendørs på en tredemølle er det ingen forskjell i underlaget underveis – det er rett og slett helt flatt hele veien.

Når du løper utendørs vil det derimot være hyppige endringer i underlaget, og du vil hele tiden måtte tilpasse løpestilen din underveis i økten.

Fordelen dette gir deg er at du vil få en mer stabil og veltrent kjernemuskulatur, og dette vil uten tvil bidra til en redusert risiko for skader!

Så, hva venter du på? Ta en økt utendørs, da vel!