Er du en av de som alltid kryper inn i favoritt-pysjamasen når du legger deg?

Eller er du en av de som foretrekker å sove au naturel?

En interessant meningsmåling fra USA viste faktisk at mer enn halvparten av befolkningen i landet sover uten klær.

Vi har dessverre ingen faste tall for hva som gjelder for den norske befolkningen, men man kan vel trygt anta at det også er en relativt stor andel nordmenn som foretrekker å sove i «adamsdrakten».

Men hva er egentlig best for helsen?

Og utgjør det i det hele tatt noen forskjell om du sover med eller uten klær?

Dersom man ser på forskningen, ser det faktisk ut til at du kan dra nytte av å droppe klærne når du finner senga.

1. Bedre søvnkvalitet

Når man føler seg varm er det utvilsomt mye vanskeligere å få en god natts søvn.

En gruppe av forskere ved universitetet i Amsterdam ønsket å undersøke hvordan kroppstemperaturen påvirket søvnkvaliteten, og resultatene var overraskende.

Forskerne fant ut at en økning av kroppstemperaturen med kun 0,4 grader økte risikoen for insomnia og uregelmessig søvn betraktelig.

Man sover enkelt og greit bedre dersom kroppstemperaturen holdes relativ lav, og dette oppnås enkelt ved å sove uten klær.

Tilsvarende undersøkte også forskere ved The American Academy of Sleep Medicine dette temaet, og konklusjonen ble den samme – lav kroppstemperatur bidrar til bedre søvnkvalitet.

Rent fysisk skyldes dette blant annet at utskillelsen av kortisol synker, noe som i praksis vil gjøre deg mer avslappet – både fysisk og psykisk!

2. Styrket immunforsvar

I tillegg til at kortisolnivået i kroppen synker dersom kroppstemperaturen holdes lav på natten, vil også produksjonen av oxytocin øke.

Oxytocin er ofte omtalt som «velvære-hormonet», og et økt nivå vil bidra til å gjøre deg mer kjærlig, imøtekommende og avslappet.

Tilstrekkelige nivåer av oxytocin har også vist seg å styrke immunforsvaret, og det burde derfor være i din beste interesse å ha nok av dette hormonet!

3. Økt forbrenning

Et stort problem mange står ovenfor er det å gå ned i vekt, og det er derfor svært interessant at flere studier antyder at man kan ha lettere for å droppe kiloene dersom man sover naken.

Det er naturligvis ikke det faktumet at man sover uten klær som bidrar til den økte forbrenningen, men heller det at kroppstemperaturen holdes lav.

En studie gjennomført på overvektige menn viste til at lavere temperatur om natten bidro til høyere nivåer av brunt fett.

Dersom du ikke har hørt om brunt fett er det kort og godt sunne fettsyrer som bidrar til å forbrenne mer kalorier for å opprettholde kroppstemperaturen.

Til informasjon gjelder ikke dette kun om natten, og det kan derfor være en god idè å ha en relativt lav innetemperatur i hjemmet også!

4. Bedre forhold til kjæresten

Greit nok, dersom du er så lei av kjæresten din at du vurderer å emigrere til et annet land vil det antageligvis ikke hjelpe at dere kaster klærne når det er sengetid.

Men, flere studier har faktisk vist at hud til hud-kontakt bidrar til å øke utskillelsen av oxytocin.

Oxytocin vil, som nevnt, bidra til å senke blodtrykket ditt og redusere stressnivået – og dermed gjøre deg mer tilfreds med hverdagen.

Dersom dette ikke var nok har studier også vist at oxytocin bidrar til å redusere risikoen for depresjoner!

Så, hva venter du på? Hva med å droppe pysjamasen neste gang?