Er det bedre for helsen å sove naken?

Burde man sove naken

Er du en av de som alltid kryper inn i favoritt-pysjamasen når du legger deg? Eller er du en av de som foretrekker å sove au naturel?

GetFitness Medlemskap

Meld deg inn og motta tilgang til gratis treningsprogrammer, rabattkoder og mye mer!

En interessant meningsmåling fra USA viste faktisk at mer enn halvparten av befolkningen sover uten klær. Da kan man vel også trygt anta at det er en relativt stor andel nordmenn som foretrekker å sove i «adamsdrakten».

Men hva er egentlig best for helsen? Og utgjør det i det hele tatt noen forskjell om du sover med eller uten klær?

1. Bedre søvnkvalitet

Søvn

Det er vanskelig å sove når man er for varm. Man sparker av seg dyna, og blir bare mer frustrert for hvert minutt som går.

Forskere ved universitetet i Amsterdam ønsket å undersøke hvordan kroppstemperaturen påvirket søvnkvaliteten. Resultatene var overraskende.

Forskerne fant ut at en temperatur-økning på kun 0.4 grader økte risikoen for insomnia og uregelmessig søvn betraktelig.

Tilsvarende undersøkte også forskere ved The American Academy of Sleep Medicine dette temaet, og konklusjonen ble den samme. Lav kroppstemperatur bidrar til bedre søvnkvalitet.

I følge studiene sover man altså bedre når kroppstemperaturen holdes relativt lav.

Rent fysisk skyldes dette blant annet at utskillelsen av kortisol synker. Dette vil gjøre deg mer avslappet, både fysisk og psykisk!

2. Styrket immunforsvar

God søvn vil også føre til at produksjonen av oxytocin øker.

Oxytocin er ofte omtalt som «velvære-hormonet». Et økt nivå av dette stoffet vil bidra til å gjøre deg mer kjærlig, imøtekommende og avslappet.

Tilstrekkelige nivåer av oxytocin har også vist seg å styrke immunforsvaret. Ingen grunn til at man ikke bør sove godt om natta, med andre ord!

3. Økt forbrenning

Mange av oss sliter med å gå ned i vekt. Men visste du at man muligens kan ha lettere for å gå ned i vekt om man sover naken?

Igjen er det kroppstemperaturen som er nøkkelen. En studie gjennomført på overvektige menn viste til at lavere temperatur om natten bidro til høyere nivåer av brunt fett.

Brunt fett er det kort og godt sunne fettsyrer som gjør at kroppen forbrenner mer kalorier. Formålet er å opprettholde en god kroppstemperatur.

Til informasjon gjelder ikke dette kun om natten. Det kan derfor være en god idè å ha en relativt lav innetemperatur i hjemmet også!

4. Bedre forhold til kjæresten

Greit nok. Om du er så lei av samboeren at du holder på å bli gal, så hjelper det nok liten å sove nakne.
Men, flere studier har faktisk vist at hud til hud-kontakt bidrar til å øke utskillelsen av oxytocin.

I tillegg til de fordelene vi har nevnt over kan oxytocin faktisk også bidra til å redusere risikoen for depresjon!

Så, hva venter du på? Hva med å droppe pysjamasen neste gang?

GetFitness

GetFitness er en nettside hvor det publiseres nyttig informasjon om trening, kosthold og kosttilskudd. Vi ønsker å bidra med kunnskap og informasjon, slik at du kan gjøre de beste valgene for deg selv og din egen helse. Artiklene som publiseres på vårt nettsted er ment for å være informative, og flere av artiklene er publisert av frivillige som ønsker å dele sin kunnskap om trening og kosthold. Kontakt oss gjerne dersom du ønsker å publisere en artikkel hos oss!