Grønnsaker inneholder et hav av viktige vitaminer og mineraler, og man finner dessuten høye nivåer av kostfiber i grønnsaker.

Kaloriinnholdet er dessuten meget lavt, og du kan derfor trygt spise mye grønnsaker uten å bekymre deg for at dette påvirker vekta i negativ retning.

De aller fleste av oss kan med fordel spise mer grønnsaker, og i denne artikkelen gir vi deg derfor 5 enkle råd som bidrar til at du kan få i deg mer av disse flotte matvarene!

1. Lag deg en smoothie

Å lage seg en god og frisk smoothie må vel være en av de enkleste metodene for å øke inntaket av grønnsaker.

En smoothie passer perfekt som både frokost, mellommåltid og kveldsmat – og det er mer eller mindre bare fantasien som setter grenser for hvilke grønnsaker du kan tilsette i smoothien.

Vi anbefaler forøvrig at du lager smoothien selv, da de du kjøper på butikken ofte inneholder svært mye tilsatt sukker – samtidig som at grønnsakene er kokt ned til en purè, hvor svært mange av næringsstoffene forsvinner.

2. Bruk grønnsaker som snacks

Hvem har sagt at du spise potetgull med dip hver lørdag?

Det høres kanskje kjedelig ut, men oppkuttede grønnsaker kan fungere perfekt som snacks – og med en god, hjemmelaget kesam-dip ved siden av så lover vi deg at du ikke vil bli skuffet.

Vi anbefaler at du starter med å kjøpe inn ulike typer grønnsaker, og selv finner ut av hva du liker best.

Eksempler på grønnsaker som passer godt som snacks er gulrøtter, sukkererter, paprika og cherrytomater.

3. Raske mellommåltider

Hvem har vel ikke opplevd å bli litt sulten mellom lunsj og middag?

Istedenfor at du kjøper deg en vestlandslefse eller lignende, som er en kaloribombe av et mellommåltid, anbefaler vi at du heller spiser litt grønnsaker.

Grønnsaker inneholder mye kostfiber, og metthetsfølelsen vil dermed også vare mye lengre enn hvis du inntar raske karbohydrater og «tomme kalorier».

4. Grønnsaker som pålegg

Dette må vel være en av de enkleste metodene for å spise mer grønnsaker.

Du trenger ikke engang bytte ut det pålegget du normalt spiser – det holder at du supplerer med grønnsaker i tillegg til det pålegget du pleier å bruke.

Brødskive med gulost er jo en klassiker, men hva med å legge litt agurk og paprika på skiven i tillegg?

Det både smaker godt, og er godt for helsen!

5. Tilsett grønnsaker i andre retter

Et annet klassisk tips for å øke inntaket av grønnsaker er å «lure» grønnsakene inn i andre matretter.

La oss si at du eksempelvis skal lage pizza.

Her kan du enkelt supplere med grønnsaker, uten at retten fremstår som «kjedelig og sunn».

Det samme gjelder for et hav av andre matretter, og vi nevner blant annet gryteretter, supper, omeletter og lignende.