Valnøtter – derfor bør du spise det året rundt!

Valnøtter sunt

Svært mange av oss spiser valnøtter i løpet av julen. Men visste du at valnøtter faktisk er svært sunt?

Å påstå at valnøtter er sunt er faktisk mer eller mindre en liten underdrivelse.

Ved å spise denne smakfulle og gode nøtten sikrer du at kroppen din får i seg rikelige mengder med både sunt fett, fiber, vitaminer og mineraler.

Både forskerne og legene har lenge vært enige om at en neve nøtter i løpet av dagen kan bidra til å fremme helsen vår på mange ulike måter.

Faktisk er det så stor interesse rundt valnøtter at Universitetet i California arrangerer en årlig valnøtt-konferanse – hvor kostholdseksperter, leger og forskere møtes for å diskutere siste nytt innenfor dette forskningsområdet.

Det er altså liten tvil om at valnøtter er sunt.

Men hvorfor er det egentlig så sunt, og hvilke fordeler får man ved å øke inntaket?

1. Høyt innhold av antioksidanter

Nyere forskning har faktisk vist at valnøtter er av de nøttene med det aller høyeste innholdet av antioksidanter.

Valnøttene har et spesielt høyt innhold av både vitamin E, melatonin og polyfenoler.

Polyfenoler er kraftige antioksidanter, som sammen med de andre vitaminene bidrar til å fjerne frie radikaler, og samtidig beskytte cellene våre mot skader.

2. Kilde til Omega-3

Valnøtter inneholder hele 9 gram omega-3 pr 100 gram, og er med dette den nøtten som inneholder mest omega-3.

Omega-3 fra plantebaserte kilder, slik som valnøtter, kalles for ALA – og er en essensiell fettsyre.

I praksis innebærer dette at kroppen ikke produserer denne fettsyren selv, og vi er derfor avhengige av å få den tilført via kosten.

Generelt sett anbefales det at man inntar omkring 1,5 gram ALA pr dag, og en neve valnøtter vil derfor enkelt dekke dagsbehovet!

3. Kan bekjempe betennelsestilstander

På bakgrunn av det svært høye innholdet av ulike antioksidanter, ser man at valnøtter har en betennelsesdempende effekt i kroppen.

Polyfenolene man finner i valnøttene bidrar til å bekjempe oksidativt stress, og det høye innholdet av magnesium har også vist seg å bidra til å bekjempe betennelsestilstander i kroppen.

4. Bidrar til optimal tarmfunksjon

Flere studier har faktisk vist til at valnøtter kan ha en direkte innvirkning på tarmfunksjonen.

Årsaken til dette er med høy sannsynlighet at næringssammensetningen i valnøttene bidrar til å stabilisere tarmfloraen, og produksjonen av butyrate øker – som er en fettsyre som bidrar til god tarmfunksjon.

5. Kan redusere kreftrisikoen

Studier har vist til at kombinasjonen av vitamin E og omega-3, som man finner i valnøtter, kan bidra til at kreftsvulster i kroppen vokser tregere.

Studiene ble for øvrig utført på mus, og det er derfor noe usikkerhet tilknyttet hvordan dette utspiller seg hos mennesker.

6. Positiv effekt på blodtrykket

Ved å spise fornuftige mengder valnøtter får du i deg sunne, umettede fettsyrer.

Disse fettsyrene har en svært god effekt på hjertehelsen, og kombinert med et høyt innhold av antioksidanter vil valnøtter kunne bidra til at du får bedre kontroll på blodtrykket ditt.

Oppsummert

Valnøtter er enkelt og greit svært sunt, og det er liten grunn til at du ikke skal unne deg en neve eller to om dagen.

De sunne fettsyrene bidrar til å redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer, og det høye innholdet av antioksidanter kan bidra til å redusere risikoen for kreft!

GetFitness

GetFitness er en nettside hvor det publiseres nyttig informasjon om trening, kosthold og kosttilskudd. Vi ønsker å bidra med kunnskap og informasjon, slik at du kan gjøre de beste valgene for deg selv og din egen helse. Artiklene som publiseres på vårt nettsted er ment for å være informative, og flere av artiklene er publisert av frivillige som ønsker å dele sin kunnskap om trening og kosthold. Kontakt oss gjerne dersom du ønsker å publisere en artikkel hos oss!