Økt forbrenning ved å stå på jobb?

Mann som står på jobben

Vi får hele tiden høre at vi bør bevege oss mer. Likevel sitter vi bare mer og mer i ro. Enten vi er på jobb, hjemme eller på ferietur så er sitting en enormt stor del av hverdagen vår.

I løpet av et år jobber vi i gjennomsnitt 1695 timer. For mange av oss betyr dette at alle disse timene utføres sittende.

Potensialet for å redusere hvor mye vi sitter er altså enormt. Forskning har faktisk anslått at man kan redusere risikoen for diverse livsstilssykdommer betraktelig dersom man bare beveger seg litt mer.

Bare det å stå på kontoret i 2 timer per dag vil redusere risikoen for både hjerte- og karsykdommer og diabetes.

Men visste du at du også kan øke forbrenningen din ved å stå oppreist, til fordel for å sitte i ro?

Kalorier forbrent ved å stå på jobb

En gruppe amerikanske forskere gikk sammen for å undersøke hvor mye mer man faktisk kan forbrenne ved å stå hele eller deler av arbeidsdagen.

Konklusjonen var som forventet. Du forbrenner mer ved å stå oppreist deler av arbeidsdagen. På sikt vil disse kaloriene faktisk utgjøre en nokså stor forskjell.

Forskerne fant ut at de som stod oppreist i gjennomsnitt forbrannt 87 kalorier mer enn de som satt i ro hele dagen.

I utgangspunktet høres det kanskje ikke ut som det er spesielt mye, men i løpet av èn arbeidsuke tilsier dette hele 435 kalorier. Om vi går utifra at man jobber 47 uker i året, gir dette et økt årlig energiforbruk på hele 20 445 kalorier!

I praksis tilsier disse kaloriene at du brenner av hele 2,7 kg fett i løpet av ett år. Og dette gjør du kun ved å stå oppreist noen timer på jobben!

En annen heldig bieffekt av å stå oppreist er at man etterhvert vil kjenne at det blir litt «ubehagelig» å stå rett opp og ned over lengre tid. Resultatet blir da at man føler for å bevege litt på seg, og forbrenningen økes enda litt mer.

Denne effekten ser man ikke for de som sitter hele dagen, og det er virkelig en god del sannhet i ordtaket om at man har «grodd fast i stolen».

Oppsummert

Det å stå oppreist ved pulten i løpet av arbeidsdagen er altså en svært god idè.

Ikke bare vil det føre til at forbrenningen økes betraktelig sammenlignet med når du sitter. Du vil også nyte godt av en lang rekke helsefordeler, og risikoen for ulike alvorlige sykdommer vil utvilsomt reduseres.

Så, hva venter du på? Reis deg opp!

Kilder

GetFitness

GetFitness er en nettside hvor det publiseres nyttig informasjon om trening, kosthold og kosttilskudd. Vi ønsker å bidra med kunnskap og informasjon, slik at du kan gjøre de beste valgene for deg selv og din egen helse. Artiklene som publiseres på vårt nettsted er ment for å være informative, og flere av artiklene er publisert av frivillige som ønsker å dele sin kunnskap om trening og kosthold. Kontakt oss gjerne dersom du ønsker å publisere en artikkel hos oss!