Obs: Dersom du er gravid eller ammende bør du unngå store mengder ingefær. Det samme gjelder barn, og det frarådes generelt å gi ingefær til barn under 2 år!

Ingefær har lenge vært en del av folkemedisinen, og det er utført svært mye forskning på hvilken effekt ingefær har på helsa vår.

Opprinnelig stammer ingefær fra India og Kina, hvor planten har blitt dyrket i tusenvis av år.

Gjennom de siste århundrene har ingefær spredd seg til resten av verden, og ble tradisjonelt sett benyttet som krydder i mat.

Ingefær benyttes fortsatt primært som krydder, men man ser også ingefær tilsettes i blant annet småkaker, godteri og annet bakverk.

Men – til tross for at ingefær tilsettes i enkelte matvarer som ikke er spesielt sunne, har det allikevel vist seg at denne planten kan ha svært gode effekter på helsen vår!

Er ingefær sunt?

Kort og godt kan man si at ja, ingefær er sunt!

Et jevnlig inntak av ingefær fører med seg en lang rekke helsemessige fordeler.

En av de best dokumenterte effektene av ingefær er at planten virker betennelsesdempende, samtidig som den reduserer smerter som typisk oppstår i forbindelse med trening.

Hva er ingefær godt for?

1. Ingefær virker betennelsesdempende

Som nevnt er det utført svært mye forskning på ingefær, og det er et svært veldokumentert faktum at ingefær er betennelsesdempende.

I praksis tilsier dette at ingefær bidrar til å bekjempe uønskede betennelser i kroppen – og mye av årsaken til denne effekten er at ingefær har et høyt nivå av gingerol.

2. Ingefær motvirker kvalme

Et typisk kjerringråd som lenge har eksistert er at ingefær kan bidra til å motvirke kvalme.

Dette ønsket naturligvis forskerne å finne ut av om faktisk stemte, og flere studier viser faktisk til at ingefær har en reell effekt mot kvalme.

3. Ingefær kan motvirke leddgikt

En annen mindre kjent fordel med ingefær er at planten har vist seg og kunne motvirke leddgikt.

Det eksisterer noe usikkerhet rundt temaet, men studier har vist at ekstrakt av ingefær har redusert både stivhet og smerter hos pasienter som allerede har fått påvist leddgikt.

4. Ingefær styrker immunforsvaret

Ingefær har et svært høyt innhold av antioksidanter, som både bidrar til å styrke immunforsvaret og bekjempe eksisterende infeksjoner.

5. Ingefær bidrar til lavere blodtrykk

I tillegg til å inneholde et svært høyt innhold av både vitaminer og mineraler, finner man mye kalium i ingefær.

Et tilstrekkelig inntak av kalium bidrar til å senke blodtrykket, og du vil dermed ha lavere risiko for å utvikle hjerte- og karsykdommer.

Hvor mye ingefær pr dag?

Det er ikke fastsatt en klar maksimumsgrense for hvor mye ingefær man kan innta pr dag.

Til tross for at ingefær har vist seg å være svært sunt, finnes det allikevel studier som peker på at du bør begrense inntaket til under 4 – 5 gram pr dag.

Er det farlig å spise for mye ingefær?

Et ekstremt høyt inntak av ingefær over tid har vist seg og kunne føre til flere uønskede bivirkninger.

I ulike forsøk som er utført har det vist seg at et svært høyt inntak kan føre til både oppblåsthet, diarè, halsbrann og ustabilt blodtrykk.

I enkelte studier så man også en økt blødningstendens hos forsøkspersonene.

Disse bivirkningene viste seg forøvrig ved et svært høyt inntak, og dersom du begrenser deg til 4 – 5 gram ingefær pr dag vil dette ikke være noen stor risiko.