Vi er alle stresset fra tid til annen, og det er ikke uvanlig at man går gjennom perioder med mer stress enn man vanligvis er vant til.

I følge forskerne er heller ikke stress spesielt skadelig, gitt at du klarer å opprettholde et akseptabelt stressnivå.

Problemet oppstår derimot når du er stresset hele tiden, hvor det typisk kan gå utover både den psykiske og fysiske helsen din.

I denne artikkelen skal vi derfor gi deg 3 helt enkle tips for hvordan du kan få bedre kontroll i hverdagen, og dermed kunne redusere stress!

1. Kjenn ditt eget energinivå

En av de typiske grunnene til at man føler seg overveldet over alt man skal rekke å gjøre, er at man prøver å få gjort alt på èn gang.

Dersom du konstant fokuserer på flere ting samtidig, kan det være svært vanskelig å rette oppmerksomheten mot det du faktisk bør få gjort – og du ender gjerne opp med å bli enda mer stresset, uten å få gjort noe som helst.

Èn av grunnene til at du føler deg overveldet kan simpelthen være at du velger å gjennomføre oppgaver når du ikke er på ditt mest produktive, og heller ikke har spesielt mye energi til overs.

Tenk gjennom hvordan energinivået ditt varierer gjennom dagen.

Er du mest produktiv på morgenen, ettermiddagen eller kvelden?
Er du bedre mentalt forberedt på visse oppgaver på en spesiell tid på dagen?

Svært mange av oss har faktisk en del av dagen hvor vi er mer produktive enn ellers, og oppskriften er derfor enkel;

Forsøk å gjennomføre de oppgavene du skal når du er på ditt mest produktive!

2. Unngå distraksjoner

Distraksjoner, eller forstyrrelser, finnes overalt.

Varsler på smarttelefonen, telefonsamtaler, e-post, SMS, sosiale medier..

Enhver distraksjon som klarer å fange oppmerksomheten din gjør at du taper dyrebar tid, som heller kunne blitt brukt på det du faktisk skal gjøre.

Men, det tar jo bare 2 sekunder å sjekke den e-posten?

Joda, det er nok sant, men når man legger sammen alle de små distraksjonene som dukker opp i løpet av dagen ender man opp med langt mer enn 2 sekunder – for ikke å nevne den tiden du bruker på å sette deg inn igjen i det du egentlig drev med.

En enkel teknikk for å unngå slike forstyrrelser er enkelt og greit å sette av et bestemt tidsintervall hvor du kun skal fokusere på det du skal få gjort.

Typisk kan dette være omkring 30 minutter, hvor du altså legger alt som heter distraksjoner og forstyrrelser til side!

3. Finn gode metoder for å stresse ned

Når du merker at stressnivået er høyt, og at du rett og slett ikke klarer å slappe av, kan det lønne seg å ha en eller flere aktiviteter som du vet bidrar til å lette på stresset.

Nøkkelen her er å finne noe du liker å gjøre, og det er kun fantasien som setter grenser.

Du trenger ikke nødvendigvis begynne med yoga bare fordi alle andre hevder at det fungerer – finn noe du liker istedenfor!

Typiske eksempler på aktiviteter som kan redusere stressnivået er;

  • Gå en tur.
  • Jogge.
  • Tegne.
  • Lese.
  • Spille på et instrument.
  • Høre på musikk.
  • Meditere.
  • Være sosial.

Denne listen kunne vært mye lengre, men du forstår nok poenget – finn en aktivitet du liker å gjøre, og gjør den når du kjenner at du trenger å stresse ned!