Kalorikalkulator – Enkel kalkulator for å beregne kaloribehov

Kalorikalkulator

Har du noensinne lurt på hvor mange kalorier du egentlig forbrenner i løpet av en dag, og hvor stort kaloribehovet ditt er?

Med vår kalorikalkulator kan du enkelt beregne hvor mange kalorier du trenger hver eneste dag.

Kalkulatoren tar høyde for både kjønn, alder, vekt, høyde og aktivitetsnivå – og viser et estimat for hvor mange kalorier du må innta hver dag for å holde vekta lik som den er i dag.

Dersom du ønsker å gå opp i vekt må du spise litt mer kalorier enn det som vises i kalkulatoren.

Om du derimot ønsker å gå ned i vekt, bør du spise omkring 500 kalorier mindre enn det kalkulatoren viser.

Kalorikalkulator – Beregn ditt kaloribehov

Obs: Informasjonen du fyller ut i kalkulatoren vil ikke bli lagret på noen måte, og beregningen utføres kun lokalt i din egen nettleser.

Du kan lese mer detaljert om selve kalkulatoren, og de ulike formlene for beregningen lenger ned i artikkelen.

GetFitness Kalorikalkulator

Hvorfor bruke en kalorikalkulator?

Uavhengig av om du ønsker å gå opp eller ned i vekt, eller om du simpelthen bare ønsker å holde vekta, er det nyttig å bruke en kalorikalkulator.

Kalkulatoren vil gi deg et godt estimat på hvor mange kalorier du forbrenner i løpet av en dag, og du får dermed et innblikk i hvor mye du faktisk bør spise i løpet av dagen.

Ofte forsøker mange å gå opp eller ned i vekt helt uten at de har noen som helst formening om hvor mye de faktisk forbrenner.

Du kan naturligvis klare å nå målet ditt uansett, men det er langt enklere å planlegge måltidene dersom du har en viss formening om hvor mange kalorier du faktisk trenger.

Dersom du ønsker å gå ned i vekt, anbefaler vi at du spiser omkring 500 kalorier mindre enn det som vises i kalorikalkulatoren.
I praksis vil du da ha et kaloriunderskudd på 500 kalorier om dagen.

Om du ønsker å gå opp i vekt, kan du tilsvarende spise omkring 500 kalorier mer enn det kalkulatoren tilsier. Dette gir deg et kalorioverskudd på 500 kalorier per dag.

Hvordan fungerer kalorikalkulatoren?

Kalorikalkulatoren er designet for å være enkel å bruke, og du trenger kun å fylle inn den påkrevde informasjonen for å få tilgang til ditt estimerte kaloriforbruk.

Du fyller simpelthen inn alder, kjønn, høyde, vekt og aktivitetsnivå – før du trykker på knappen for å beregne kaloribehovet ditt.

Dersom du ikke er kjent med de ulike formlene, anbefaler vi generelt sett at du lar dette valget stå som det er.

Hva er BMR?

BMR står for Basal Metabolic Rate, og omtales ofte på norsk som hvilestoffskiftet.

BMR er det antallet kalorier kroppen din trenger for å utføre de nødvendige kroppsfunksjonene, slik som pusting, regulering av kroppstemperatur, hjerteslag og lignende.

Hvilestoffskiftet kan altså i praksis sees på som den mengden kalorier du simpelthen trenger for å holde deg i live, og samtidig opprettholde alle nødvendige kroppsfunksjoner.

I praksis vil alle ha noe høyere kaloriforbruk enn dette, da BMR ikke tar høyde for eventuell aktivitet i løpet av dagen.

Hva er de ulike formlene?

I vår kalorikalkulator kan du benytte deg av totalt 3 ulike formler for beregning av kaloribehov.

Harris-Benedict

Denne formelen var en av de første formlene for beregning av BMR, og ble gjennomgått i 1984 da den ble mer nøyaktig.

Formelen ble primært benyttet frem til 1990, frem til Mifflin-St Jeor ble introdusert.

Mifflin-St Jeor

Denne formelen benyttes også til å beregne BMR, og har over tid vist seg å være mer nøyaktig enn Harris-Benedict formelen.

Generelt sett er dette ansett som den mest nøyaktige formelen, og vi anbefaler derfor i utgangspunktet at du lar valget stå på denne.

Katch-McArdle

Ulikt de 2 andre formlene, benytter Katch-McArdle seg også av fettprosent.

Over tid har det vist seg at denne formelen kan være noe mer nøyaktig enn de andre, og da spesielt for personer med relativt lav fettprosent.

En forutsetning for å bruke denne formelen er naturligvis at du vet hvor høy fettprosent du har, og dersom du ikke har målt den før anbefaler vi at du heller går for Mifflin-St Jeor.

GetFitness

GetFitness er en nettside hvor det publiseres nyttig informasjon om trening, kosthold og kosttilskudd. Vi ønsker å bidra med kunnskap og informasjon, slik at du kan gjøre de beste valgene for deg selv og din egen helse. Artiklene som publiseres på vårt nettsted er ment for å være informative, og flere av artiklene er publisert av frivillige som ønsker å dele sin kunnskap om trening og kosthold. Kontakt oss gjerne dersom du ønsker å publisere en artikkel hos oss!