Matprepping er for mange blitt nøkkelen til hvordan de har nådd sine mål, enten målet er å gå ned i vekt eller å øke muskelstyrken. Og det må ikke være kjedelig! Ja, du må bruke litt tid på det og planlegge i forveien, men etterhvert så blir det den naturligste ting i verden. Og det kan jo varieres i det uendelige!

For at det ikke skal ende med stekt karbonadedeig og wok-grønnsaker hver dag, så er det viktig at du har en plan. Sett deg ned og planlegg innkjøp og middag for hele uken, da har du lettere oversikt og du vet hva du skal gjøre.

Når du får dreisen på det, så vil du se at resultatene virkelig begynner å komme. Følg disse 5 tipsene for en vellykket matprepp!

Velg hvilken dag du skal preppe

 

Søndag er for de aller fleste den perfekte dagen til å preppe mat for uka som kommer, men du må avgjøre hvilken dag som passer best for deg. Det er viktig å sette av en dag du har tid til det, men det er også verdt å tenke på hva det er du skal tilberede, og hvor mange måltider.

Lager du eksempelvis laks for hele uka, er det ikke sikkert den er like delikat mot slutten av uka. Tenk på hva slags mat du prepper, hvordan du tilbereder den, og hvor lenge det holder seg bra. Kanskje det er bedre å preppe mat 2 ganger i uken istedenfor.

Vit tallene dine

Før du setter igang bør du vite hva du sikter etter både med tanke på antall måltider du skal preppe, og hva maten skal bestå av i form av makroer.

Bestem deg på forhånd hvor mange måltider per dag du vil preppe. For noen holder det med lunch, siden man kan lage både frokost og middag hjemme. For andre er det lettere å holde kostholdsplanen, eller tidsbudsjettet, ved å lage flere daglige måltider. Tenk igjen gjennom hva er det du ønsker å oppnå ved å preppe. Er det bedre for deg å preppe både lunsj og middag, eller bare lunsj?

Dersom du har en veldig streng diett som krever at du spiser så så mye karbohydrater, protein og fett hver dag, er det greit å vite dette på forhånd og planlegge måltidet ditt deretter. Skriv det ned og ha det lett tilgjengelig på kjøkkenet, og sett gjerne sammen en «meny» med forskjellige typer kjøtt, grønnsaker og karbohydrater sånn at du enkelt kan se hvor mye du trenger av hver.

Nå må vi nevne at det er ikke nødvendig å telle makroene sine for at dette skal fungere, men uansett så er det greit å ha klare retningslinjer. Dette gjør det enklere å planlegge og å handle inn.

Bruk igjen basisvarer

Nærbilde av bulgur, mandler og tørket frukt

Ja, man skal spise variert! Det er vi forkjempere for. Men når man skal preppe mat for hele eller deler av uken, bør man ikke lage kompliserte retter med mange forskjellige elementer. Du kommer til å bruke en evighet på kjøkkenet, og da vil du fort gå lei. Spar på gourmetmiddagen til Lørdagskosen hjemme.

Når du prepper er det lurt å bruke varer som man kan kjøpe i store forpakninger og som holder seg godt. Dette gjør godt også for lommeboka. Selv om man kjøper stort, kan man likevel variere. Vi anbefaler å bytte på mellom disse råvarene;

Protein: Karbonadedeig, svinekjøttdeig, kylling- og kalkunbryst, hel skinke, roastbeef eller vegetariske alternativer som tofu eller bønnebasert protein. Bruk gjerne salmalaks eller røkelaks, men behold disse i egen forpakning til du skal spise måltidet.

Karbohydrater: Ris, pasta, fullkornsbrød, couscous, quinoa og havregryn.

Sunne fettsyrer: Olivenolje eller kokosolje, mandler, valnøtter, pekannøtter, pistasjnøtter, peanøttsmør og gresskarfrø.

Reis på handletur

Det er jo ganske åpenbart, men som nevnt tidligere er det nøkkelen til suksess at man har en plan. Det inkluderer å ha en plan om hva du skal handle når du er på butikken. Handle inn alt du trenger for hele uka, og vit hvor mye du skal ha. Dette er veldig lurt både i forhold til lommeboka, samt at man slipper å kaste mat unødvendig. Har du fryser hjemme så kan du handle i større kvantum ved tilbud, og ha matvarer tilgjengelig for flere uker.

Invester i godt utstyr

Ovenfra bilde av slowcooker-gryte på en trefjøl

Med godt utstyr blir både prosessen med å lage maten enklere, og det blir enklere å variere middagene. Med for eksempel en slowcooker har du mulighet til å knipse frem en rekke deilige, varmende retter med minimal innsats. Du kan lage store porsjoner, og mens middagen lager seg selv kan du lage spennende tilbehør, eller slappe av et par timer i sofaen.

Det er en belønning i seg selv å se kjøleskapet fullt av tupperware fylt med næringsrike måltider som du kan nyte resten av uka. Men om du på forhånd har laget flere måltider som du skal ha med deg på jobb eller på tur, kan det være en utfordring å få med seg flere bokser med mat. Da er det veldig praktisk med en kjølebag eller matbag som rommer alle matboksene dine. Dessuten vil ikke maten bli dårlig så fort om den oppbevares kjølig.

Verre enn dette er det ikke! Følg disse rådene så vil du se at det slett ikke er vanskelig, det er godt og ikke minst tidsbesparende! Lykke til med preppingen!