Den beste maten for å bygge muskler!

Den beste maten for å bygge muskler

Sliter du med å bygge muskler? Eller kanskje du bare sliter litt med inspirasjonen, og er lei av kylling og biff?

GetFitness Medlemskap

Meld deg inn og motta tilgang til gratis treningsprogrammer, rabattkoder og mye mer!

Både hva du spiser og hvordan du trener har svært stor innvirkning på hvor mye muskler du klarer å legge på deg.

I første omgang er det naturligvis viktig at du fortsetter å utfordre deg selv på trening, og sikrer at du har progresjon over tid.

Mange fokuserer likevel kun på treningen, og glemmer at de også bør tenke på hva de spiser. Som oftest ender man da opp med å stagnere, og man får ikke noe igjen for alt arbeidet man har lagt ned.

I denne artikkelen gir vi deg 9 helt supre matvarer som vil hjelpe deg med å bygge muskler i perioden fremover!

1. Cottage cheese

Cottage cheese er en ferskost som inneholder svært mye proteiner, samt lite fett og kalorier.

Cottage cheese er også rik på kalsium, fosfor, selen, vitamin B2 og B12.

Proteinet man finner i cottage cheese er i det store og hele kaseinprotein, som kjennetegnes ved at det fordøyes saktere og dermed holder deg mett lengre.

2. Soya

Soya er en vegetabilsk proteinkilde som er like fullverdig som andre animalske produkter.

Soya har vist seg og kunne bidra til et redusert kolesterol, og samtidig redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer.

Det er mange soyabaserte produkter å få tak i, sånn som soyamelk, tofu, soyafarse og soyakjøtt.

3. Tofu

Tofu er produsert av soyamelk, og blir ofte benyttet som et alternativ til vanlig kjøtt.

Til tross for at tofu ikke inneholder riktig så mye proteiner som vanlig kjøtt, finner man allikevel nesten 10 gram proteiner per 100 gram i tofu.

I tillegg til dette er tofu en god kilde til kalsium, som er svært viktig for optimal muskelfunksjon og skjelettet vårt.

Soyaprotein ansees også som et protein av høy kvalitet, og flere hevder faktisk at dette proteinet er noe av det beste planteproteinet som er å finne.

4. Kalkun og kylling

Magert kjøtt som inneholder mye proteiner og har et lavt fettinnhold. Enda mindre om man fjerner skinnet.

5. Bønner og linser

Både bønner og linser er en god kilde til gode proteiner, samtidig så får du en masse jern og fiber.

6. Artisjokk

Artisjokk inneholder relativt mye proteiner, og har et ellers bra næringsinnhold.

Artisjokk har vist seg å være bra for fordøyelsen, da den har et høyt innhold av kostfiber.

7. Havregryn

Havregryn er en god kilde til proteiner, samtidig som den er en ypperlig kilde til karbohydrater og kostfiber.

Kostfiber er spesielt gunstig da det bidrar til å senke kolesterolet, og samtidig opprettholde en stabil mage- og tarmfunksjon.

8. Brokkoli

Brokkoli er en supergrønnsak, og er stappfull av vitamin C og vitamin K, fiber og kalium.

Sammelignet med andre grønnsaker har den også høyt innhold av protein.

9. Nøtter og frø

Nøtter og frø inneholder en god del proteiner, i tillegg til sunne fettsyrer.

Nøtter med spesielt høyt proteininnhold er gresskarfrø, peanøtter, pistasjnøtter, mandler, solsikkefrø, sesamfrø og linfrø.

GetFitness

GetFitness er en nettside hvor det publiseres nyttig informasjon om trening, kosthold og kosttilskudd. Vi ønsker å bidra med kunnskap og informasjon, slik at du kan gjøre de beste valgene for deg selv og din egen helse. Artiklene som publiseres på vårt nettsted er ment for å være informative, og flere av artiklene er publisert av frivillige som ønsker å dele sin kunnskap om trening og kosthold. Kontakt oss gjerne dersom du ønsker å publisere en artikkel hos oss!