5 kornprodukter med høyt proteininnhold

Korn protein

Er du en av de som tror at korn kun er bestående av karbohydrater?

Proteiner er noe vi alle trenger.

Protein er et essensielt næringsstoff, og dersom du trener mye er det spesielt viktig at du dekker det daglige behovet.

Til tross for at korn generelt sett ofte inneholder mest karbohydrater sett i forhold til de andre næringsstoffene, så har faktisk enkelt kornprodukter et relativt høyt innhold av proteiner.

I tillegg til har korn ofte et høyt innhold av komplekse og sunne karbohydrater, og mye kostfiber.

I denne artikkelen ser vi på 5 kornprodukter som både er sunne og har et høyt innhold av proteiner.

1. Fullkornshvete

Proteininnhold: Omkring 12%

I motsetning til hva mange tror, inneholder faktisk hvete en hel del proteiner.

Per 100 gram finner man faktisk hele 12 gram proteiner i fullkornshvete.

I tillegg til dette finner man store andeler av både vitaminer, mineraler og kostfiber.

2. Havregryn

Proteininnhold: Omkring 11%

Mange sverger til havregryn til frokost, og det med god grunn.

Havregryn er fullspekket av gode karbohydrater, fettsyrer, fiber, protein, vitaminer og mineraler.

I tillegg til dette inneholder havregryn lite tilsatt salt og sukker, og det er lett å kombinere havregryn med annet godt tilbehør – slik som sukkerfritt syltetøy, nøtter og frukt.

I havregryn finner man også et stoff som kalles betaglukan, som i realiteten er en spesiell type kostfiber.

Betaglukan har en lang rekke positive helseeffekter, og har vist seg og kunne redusere kolesterolet.

3. Couscous

Proteininnhold: Omkring 13%

Couscous er produsert av durumhvetekorn, og er altså i praksis en form for hvete.

Dette kornproduktet er enkelt og raskt å tilberede, og passer perfekt som tilbehør til både kjøtt, fisk og kylling.

Til tross for at couscous har et relativt høyt proteininnhold, finnes det likevel bedre alternativer som også har et høyere innhold av kostfiber, vitaminer og mineraler.

4. Bulgur

Proteininnhold: Omkring 12%

Bulgur er slik som couscous produsert av durumhvetekorn, og inneholder omtrentlig like mye proteiner.

Fordelen med bulgur er at man finner et høyere innhold av både kostfiber, vitaminer og mineraler – og totalt sett er derfor bulgur faktisk en sunnere løsning enn det couscous er.

5. Quinoa

Proteininnhold: Omkring 14%

I utgangspunktet er egentlig quinoa ansett som frø, men i realiteten kan man tilberede og spise quinoa akkurat som andre korntyper.

Quinoa passer perfekt både som tilbehør til annen mat, eller som hovedingrediens i eksempelvis salat.

For å øke proteininnholdet ytterligere kan du også hive oppi litt kylling!

GetFitness

GetFitness er en nettside hvor det publiseres nyttig informasjon om trening, kosthold og kosttilskudd. Vi ønsker å bidra med kunnskap og informasjon, slik at du kan gjøre de beste valgene for deg selv og din egen helse. Artiklene som publiseres på vårt nettsted er ment for å være informative, og flere av artiklene er publisert av frivillige som ønsker å dele sin kunnskap om trening og kosthold. Kontakt oss gjerne dersom du ønsker å publisere en artikkel hos oss!