Ketogene dietter har blitt mer og mer populære de siste årene, og det finnes nok mange gode grunner til det.

Men er du en av de som tror at det ikke har noe å si hvor mange kalorier du spiser på en keto-diett?

Kalorier har ikke noe å si – eller?

Feil!

Å spise mer kalorier enn du forbrenner vil føre til at du legger på deg fett, så enkelt er det.

En av de mest misvisende «faktaene» om keto-dietter er at kaloriinntaket ikke har noe å si så lenge du unngår karbohydrater.

Opphavet for denne ideen kommer nok fra ulike teorier rundt insulin, som er et fettlagrende hormon.

Argumentet for at kalorier ikke har noe å si er noe som dette

  • Et økt inntak av karbohydrater fører til økt utskillelse av insulin.
  • Insulin vil lagre karbohydratene som fett.
  • Dersom du slutter å spise karbohydrater så vil utskillelsen av insulin reduseres.
  • Og vipps, kroppen lagrer ikke fett!

Dette er altså feil.

Greit nok, dersom man kommer inn i ketose-fasen så vil kroppens oksidering øke (det vil si, man vil forbrenne mer karbohydrater og fett).

Dersom det ikke er noen karbohydrater, hva skal da forbrennes? Det må vel bli fettet, da?

Tja.
Det er faktisk en forskjell mellom oksidering av fett, og faktisk reduksjon i fettprosent.

En reduksjon i fettprosent vil kun forekomme dersom energibalansen er i minus.
Du må med andre ord være i et kaloriunderskudd for at fettprosenten skal reduseres!

Og hvis du gjør som mange keto-dietter anbefaler, og spiser så mye fett du bare vil..
Da vil kroppen enkelt og greit gjøre med energien fra fettet som den gjør med energien fra karbohydratene – nemlig å lagre energien til senere, som fett.

Vi sier selvfølgelig ikke at keto-dietter ikke fungerer, og en av årsakene til at denne typen diett fungerer så godt er nok at man opplever en økt metthetsfølelse.

Desto høyere metthetsfølelse, desto mindre spiser man. Og det blir dermed enklere å oppnå et kaloriunderskudd!

Det handler kun om kaloriunderskudd

En keto-diett vil altså fungere på akkurat samme måte som alle andre dietter for vektnedgang – ved at man oppnår et kaloriunderskudd.

Årsaken til at det føles som at man kan «spise så mye man vil» på en keto-diett er rett og slett fordi man har eliminert en næringskilde fra kosten (karbohydratene).

Konklusjonen blir altså at den viktigste faktoren for vektnedgang fortsatt er kaloriunderskudd.

Og husk; 100 kalorier er 100 kalorier, uavhengig av om de kommer fra fett eller karbohydrater!