Du har kanskje hørt om mat som har negative kalorier.

Dersom du ikke har hørt om det, så vil altså negative kalorier si at det kreves mer kalorier å fordøye maten enn det maten faktisk inneholder.

Teoretisk sett vil man altså få et større kaloriunderskudd av å spise disse matvarene, siden kroppen bruker mer kalorier enn det man spiser.

Typisk matvarer som hevdes å ha negative kalorier er tomater, grapefrukt og agurk.

Det høres jo helt perfekt ut, men er det egentlig slik? Finnes det egentlig mat med negative kalorier?

Kroppens energibehov

Vel, i realiteten er det slik at det er svært lite sannsynlig at kroppen vil forbrenne mer kalorier av å fordøye maten enn det maten faktisk inneholder.

Selv for matvarer som inneholder veldig lite kalorier, slik som eksempelvis tomat, så vil det altså høyst sannsynlig være mer kalorier i maten enn det du bruker på å fordøye den.

For å forstå hvorfor det er slik, må vi se nærmere på hvordan kroppens energibehov faktisk fungerer.

Vårt energibehov er i hovedsak delt opp i 3 hovedkomponenter:

  • Energien vi trenger for å holde kroppen igang i hviletilstand. Denne energien trengs altså for å holde alle kritiske funksjoner gående, slik at vi faktisk kan puste og leve.
  • Det termiske behovet, som altså er økningen i metabolismen vår etter et måltid. Denne energien går altså med til å fordøye og absorbere maten vi har spist.
  • Den siste delen av energibehovet er det vi trenger for å holde oss i aktivitet, og dette behovet varierer altså utifra hvor aktiv du er i hverdagen.

Av disse 3 komponentene er det faktisk det termiske behovet som krever minst kalorier, og utgjør sånn omtrentlig kun 10% av den energien vi inntar.

Sagt med andre ord; kun omkring 10% av kaloriene vi spiser blir brukt til å fordøye og absorbere maten – og ja, dette inkluderer både tygging, transport gjennom fordøyelsessystemet, opptak av næringsstoffer og lagring av overflødig energi.

Matvarer som grapefrukt, tomater og agurk har alle blitt stemplet som matvarer med negative kalorier, men det er altså ingen forskning som tyder på at dette faktisk stemmer.

Til tross for at kaloriinnholdet er veldig lavt, helt nede i 7 kalorier pr 100 gram, så vil det allikevel kreve mindre energi enn dette å fordøye det.

Grunnen til dette er at matvarene som har et så lavt kaloriinnhold inneholder mye vann og fiber, som enkelt tas opp i kroppen – uten at det går med mye kalorier.

Slankende effekt allikevel?

Har mat med negative kalorier en slankende effektSelv om det høyst sannsynlig ikke finnes mat med negative kalorier, så er allikevel matvarer som tomat og grapefrukt perfekt for deg som prøver å gå ned i vekt.

Disse matvarene har et ekstremt lavt kaloriinnhold, og er i tillegg mettende.

Ved å innta slike matvarer vil det være mye enklere for deg å gå ned i vekt, og dersom du bytter ut chips med eksempelvis grønnsaker så vil du utvilsomt raskt kutte mange unødige kalorier.

I tillegg til at kaloriinnholdet er lavt så inneholder også frukt og grønnsaker et flust av vitaminer og mineraler, og vil derfor utvilsomt ha en positiv effekt på helsen din!

Så, enkelt og greit;

Ikke spis frukt og grønnsaker fordi de har «negative kalorier» – spis frukt og grønt fordi det er sunt!