Når tiden er inne for å kvitte seg med noen kilo, eller bare stramme opp, er det ingen vei utenom. Du må ha fokus på hva, og hvor mye, du spiser!

Og ja, vi vet.. Å innta mindre kalorier enn normalt, og holde et strengt øye med inntaket av ulike næringsstoffer er omtrent like underholdende som å bytte dekk på bilen.
Om du samtidig er av den mer gretne typen når du kjenner på sultfølelsen og søtsuget, gjør ikke det saken bedre.

Den gode nyheten er at du kan benytte deg av et par enkle triks for å roe ned sultfølelsen mellom måltidene – og samtidig lære deg å kjenne forskjellen på ekte sultfølelse og søtsug.

Drikk vann!

Et godt tips for å motvirke søtsug og sultfølelse er å drikke vannDet blir ikke enklere enn dette.
Når du plutselig blir overvelmet av et sterkt søtsug, er vårt første tips at du simpelthen tar deg et glass med vann.

Bakgrunnen for dette er at dehydrering og tørste kan lure hjernen til å tro at du er sulten, når det du egentlig trenger bare er litt væske.

Det eksisterer også studier som har vist til at personer som inntok en halv liter med vann før hvert måltid, hadde et betraktelig lavere kaloriintak enn de som ikke gjorde det.
Konklusjonen i studien var at det simpelthen ble inntatt færre kalorier på bakgrunn av at væskeinntaket gjorde at deltakerne raskere oppnådde en metthetsfølelse.

Så, dersom du raskt blir sulten igjen og føler på et søtsug etter et måltid, anbefaler vi at du tar deg et kaldt glass vann!
Dette er en fin måte å roe sultfølelsen, og det vil samtidig gi deg en god pekepinn på om du faktisk var sulten – eller om du bare hadde litt søtsug 😉

Innta tilstrekkelig med protein

Et tilstrekkelig proteininntak er viktig for å unngå sultfølelse og søtsugDet er godt kjent at kroppen trenger tilstrekkelig med proteiner for å øke muskelmassen, men proteiner har også egenskaper som gjør at søtsuget blir dempet.

Generelt sett er det ofte slik at de som inntar mye proteiner, totalt sett inntar mindre kalorier.
Årsaken til dette er at protein er det næringsstoffet som tar lengst tid å fordøye, samtidig som det er næringsstoffet som gir den beste metthetsfølelsen.

Det er jo også slik at muskler forbrenner mer kalorier enn fett – og proteiner bygger muskler, som vil gi deg en høyere forbrenning.

Dersom du synes det er vanskelig å innta nok proteiner, kan det være et alternativ med proteinpulver.

Proteinpulver gir ikke den samme metthetsfølelsen som de naturlige proteinkildene, men det er et godt supplement i perioder hvor proteininntaket er lavere enn det burde være.

Spis mettende mat

Grønnskaer som er mettende og bra for kroppen og søtsugetAkkurat slik som vann kan bidra til en metthetsfølelse før måltider, kan man også innta større mengder av kalorifattig mat.
Typiske slike matvarer er salat, frukt, grønnsaker og lignende.

Gevinstene du får av dette er mange.
I første omgang vil dette føre til at du opplever en metthetsfølelse, uten at du trenger å innta store mengder kalorier.
En annen (og større) gevinst er naturligvis at du får i deg vitaminer, mineraler og næringsstoffer som er bra for deg og helsen din!

En god strategi for å kontrollere sultfølelsen og søtsuget, er rett og slett at man tar seg litt frukt eller grønnsaker – det er sunt, og det demper sultfølelsen langt bedre enn ostepop.. 😉

For å begrense mengden kalorier man inntar i løpet av et måltid, kan vi også anbefale at du spiser grønnsakene før du spiser resten av måltidet.
Tanken er at du «fyller opp» med grønnsaker i forkant – som vil føre til at du spiser mindre av de fløtegratinerte potetene som ligger ved siden av 😉

Helt på tampen vil vi også bare minne om at det er viktig å kose seg!
En is i sommerværet eller litt ekstra dessert har aldri skadet noen – bare ikke gjør det til en (u)vane!