Vi alle har vel behov for litt ekstra energi i hverdagen.

Svært mange av oss løser dette ved å innta mer koffein, gjerne i form av kaffe eller energidrikker.

Men visste du at du også kan øke energinivået ved å spise mer av enkelte matvarer?

Ikke bare vil du føle deg bedre, men det er også langt sunnere enn å øke energinivået med koffein.

I denne artikkelen går vi gjennom 5 ulike matvarer som gir deg mer energi!

1. Laks

Du har mest sannsynlig hørt at laks er sunt, og at man bør spise fisk flere ganger i uken.

Men visste du at laks også kan bidra til et høyere energinivå?

Laks inneholder høye mengder av omega 3-fettsyrer, som bidrar til å opprettholde hjernens normale funksjon.

Ved å innta tilstrekkelig mengder fiskeolje, eksempelvis i form av laks, vil du legge til rette for større mentalt overskudd og bedre søvnkvalitet.

2. Fullkornsbrød

Fullkornsbrød inneholder høye nivåer med fiber, som har en direkte påvirkning på mage- og tarmsystemet.

Dersom du ikke får i deg nok fiber, vil kroppen måtte bruke mer energi for å fordøye maten – og energinivået ditt vil dermed bli lavere.

Vi alle har vel følt på det fra tid til annen.
Etter et kraftig måltid frister det rett og slett bare å legge seg rett ut – og årsaken er ofte at man ikke får i seg nok fiber.

Ved å innta nok fiber vil maten du spiser lettere fordøyes, og den dyrebare energien kan dermed benyttes til andre ting!

3. Blåbær

Blåbær har et svært høyt innhold av antioksidanter, som blant annet bidrar til å styrke immunforsvaret.

Ved å ha et sterkt og solid immunforsvar, vil du enklere kunne bekjempe forkjølelser og andre virus – og du unngår dermed å bli syk!

4. Avokado

Avokado er en frukt som inneholder høye nivåer av både kostfiber og sunt fett.

I tillegg til dette inneholder også avokado høye nivåer av vitamin D, som har en direkte påvirkning på energinivået.

Til tross for at avokado har et noe høyere kaloriinnhold en annen frukt, er det ingen grunn til å «styre unna» – årsaken til det høye kaloriinnholdet er de sunne fettsyrene, som også vil bidra til å redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer!

5. Egg

Egg er en helt fantastisk proteinkilde, og proteiner er som kjent musklenes byggestener.

I tillegg til å ha et høyt proteininnhold, inneholder egg høye nivåer av lecitin.

Lecitin bidrar til å opprettholde en optimal hjernefunksjon, som i praksis gir deg både bedre konsentrasjon og høyere energinivå!