Energi i form av mat er noe vi trenger å få i oss hver eneste dag.

Energi måles typisk i kcal (kilokalorier)  eller kJ (kilojoule).
Måleenheten de aller fleste av oss er best kjent med er nok kilokalorier, da det som oftest er dette som omtales som kun «kalorier».

Som kjent inneholder matvarene vi inntar næringsstoffer, og det snakkes gjerne om energigivende næringsstoffer.

I denne artikkelen gir vi deg en rask oversikt over hvor mye kalorier de ulike energigivende næringsstoffene inneholder.

Hvor mye energi gir 1 gram fett?

1 gram fett gir totalt 9 kalorier.

Fett er det mest energirike næringsstoffet, og finnes i både «sunne» og «usunne» former.

Som en tommelfingerregel bør du forsøke å redusere inntaket av mettet fett, mens de enumettede og flerumettede fettsyrene trygt kan inntas i noe større mengder.

Hvor mye energi gir 1 gram protein?

1 gram protein gir 4 kalorier.

Proteiner er musklenes byggestener, og er helt nødvendig for å danne blant annet muskler, bindevev, hår og hud.

Et tilstrekkelig inntak av proteiner vil også ha en positiv innvirkning på hormonbalansen, samtidig som det bidrar i produksjonen av ulike immunstoffer.

Hvor mye energi gir 1 gram karbohydrat?

1 gram karbohydrat gir 4 kalorier.

En relativt stor del av energiinntaket bør for de aller fleste av oss være bestående av karbohydrater.

Karbohydrater benyttes primært som drivstoff, og en av de organene som er spesielt glad i karbohydrater er hjernen.

Det finnes forøvrig både gode og dårlige kilder til karbohydrater, og som en tommelfingerregel bør du sikte på å innta grove kornprodukter, belgfrukter, grønnsaker og lignende – til fordel for søtsaker, bakevarer og annet.