Det er mye vi nordmenn er uenige om, men èn ting svært mange synes å være enige om er at man må ha kaffe.

Svært mange av de som trener tidlig på morgenen sverger til at en kopp kaffe gir langt mer energi, og dermed gjør økten langt mer intensiv.

For oss B-mennesker er det ikke bare en fordel at økten blir mer intensiv – det lille energikicket fra koffeinet kan være det pushet vi trenger for i det hele tatt å komme oss ut av døra på morgenen.

Dersom du er ute etter en enkel og rimelig måte å få mer energi, er altså kaffe et fornuftig valg, og det har faktisk vist seg at kaffe har en lang rekke positive effekter på helsen!

1. Kan øke forbrenningen

Det har faktisk vist seg at et jevnlig inntak av kaffe kan bidra til å øke forbrenningen.

Årsaken til at kaffe kan ha en direkte innvirkning på forbrenningen, er det høye innholdet av diverse stimulanter – som alle kan bidra til å øke forbrenningen.

Den dominante stimulanten i kaffe er, som mange vet, koffein.

Foruten å bidra til mer energi, har koffein den unike effekten at den blokkerer bindingen av adenosin i nervesystemet – som igjen bidrar til en økt metabolisme (forbrenning).

Pass forøvrig på at du holder deg unna de skjulte kaloribombene, slik som kaffe latte og lignende!

2. Mer trykk på trening

I følge det anerkjente magasinet Sports Medicine, vil koffein før trening bidra til både mer energi og bedre ytelse.

En interessant studie i Medicine and Science in Sports and Exercise viste faktisk at de som inntok kaffe før trening presterte hele 9% bedre enn de som ikke gjorde det!

3. Mer fokus

De av oss som har trent en stund vet at man må være fokusert på trening.

Uten fokus blir gjerne treningsøkten både lite effektiv og intensiteten forblir ofte lav gjennom hele økten.

Koffein, som man finner mye av i kaffe, har lenge vært kjent for å bidra til økt fokus, og det er ingen grunn til at vi ikke skal benytte oss av denne fordelen på trening.

Mer fokus, mer effektive og intensive treningsøkter – bedre resultater!

4. Reduserer muskelsmerter

En studie utført ved University of Georgia i USA har vist at en moderat dose kaffe faktisk kan bidra til å redusere muskelsmerter etter trening med så mye som 50%.

Når man tenker på det gir det faktisk mening, da man ofte finner koffein i ulike typer smertestillende, slik som enkelte utgaver av aspirin.

Dette vil forøvrig ikke si at du ikke bør fokusere på bevegelighet – koffeinet kan nok dessverre ikke gjøre all jobben for deg.

5. Holder deg frisk

Kaffe inneholder en lang rekke antioksidanter, som alle har en positiv innvirkning på immunforsvaret vårt.

Enkelte studier har faktisk vist at kaffe kan bidra til å motvirke både kreft, Alzheimers og leversykdom.

Så – om du er ute etter en enkel og rimelig løsning for å få mer energi på trening, anbefaler vi enkelt og greit at du tar deg en kaffekopp!

Lykke til med treningen!