Dersom du ønsker å gå ned i vekt, er du mest sannsynlig ganske opptatt av hvilke matvarer du spiser i løpet av en dag.

At frukt og grønnsaker er sunt er noe de aller fleste av oss vet, men visste du at enkelte av de faktisk inneholder stoffer som kan virke slankende?

Paprika er en av disse, og dersom målet ditt er å kutte av noen kilo bør du utvilsomt prøve å få i deg litt paprika i løpet av en dag.

Det er både godt, sunt og slankende!

Paprika – Svært mye vitamin C

I første omgang ser man at paprika inneholder svært mye vitamin C.

Vitamin C har ikke noen direkte slankende effekt, men dette vitaminet har allikevel en lang rekke positive innvirkninger på kroppen vår.

Vitamin C bidrar blant annet til å redusere trøtthet og utmattelse, og har også en direkte innvirkning på kroppens egen produksjon av kollagen.

Immunforsvaret vårt nyter også godt av vitamin C, og et tilstrekkelig inntak vil bidra til å styrke immunforsvarets normale funksjon.

Inneholder capsaicin

Et svært interessant stoff man finner relativt store mengder av i paprika er capsaicin.

Capsaicin er et stoff man egentlig finner i sterke matvarer, slik som eksempelvis chili.

Flere studier har vist at et økt inntak av sterk mat, som igjen øker inntaket av capsaicin, kan bidra til økt forbrenning.

Årsaken til denne effekten er at capsaicin kan bidra til å øke stoffskiftet midlertidig, noe som igjen vil bidrar til at kroppen må jobbe hardere – og det vil dermed forbrennes mer kalorier.

Man finner forøvrig ikke like store mengder av capsaicin i paprika som man gjør i chili, men dersom du ikke takler sterk mat spesielt godt er paprika et ypperlig alternativ!

Lavt kaloriinnhold

Til tross for at paprika har en søt og god smak, inneholder den svært lite kalorier.

Rød paprika inneholder i gjennomsnitt 31 kalorier pr 100 gram, noe som i praksis er svært lavt.

Til sammenligning inneholder en Big-Mc på McDonals 504 kalorier, og dersom vi tar utgangspunkt i at en paprika veier 175 gram, må du spise over 9 paprikaer for å få i deg lik mengde kalorier!