«Å spise rent» er et uttrykk som ofte benyttes innenfor dagens helse- og treningskultur.

Med alt fra måltidsplanlegging til lange handlelister, så prøver vi å holde kontroll på hva vi spiser, for å bli sunnere og få bedre resultater på trening.

Men, fokuserer du på hva du drikker?

Det er mulig akkurat du gjør det, men det er allikevel mange som ikke har samme fokus og gode innstilling for hva de drikker, som hva de spiser.

I denne artikkelen skal vi gå gjennom noen typiske drikkevarer man bør prøve å unngå dersom man også vil «drikke rent».

Juice

Juice med eller uten tilsatt sukkerJuice kommer jo fra frukt, og frukt er ren mat – så hva er problemet?

Problemet er at juicen man får kjøpt i butikken ofte er tilsatt mye sukker, typisk 10 gram per 100 gram.
Noe mange ikke er klar over, er at dette er faktisk et like høyt sukkerinnhold som man finner i Coca Cola!

En annen bakside med flere av juice-produktene er at de kommer fra konsentrat.

I løpet av prosessen hvor man danner juice-konsentrat, vil mange av de gode næringsstoffene fra frukten forsvinne, og man sitter igjen med et produkt som er ribbet for næringsstoffer og vitaminer – og er det tilsatt sukker, sitter man nærmest bare igjen med en sukkerlake.

Dersom du vil drikke den sunneste juicen, er det altså ferskpresset juice du bør velge.

Men aller helst – spis heller frukten, da er du sikret å få i deg alle vitaminer og næringsstoffer som frukten har å by på, uten ekstra sukker på kjøpet!

Kaffe

Det er lite som kan måle seg med å starte dagen med en god og sterk kopp kaffe, og heldigvis inneholder vanlig svart kaffe så godt som ingen kalorier, og gir deg i tillegg mye «energi» i form av koffein.

Problemet oppstår når man ikke går for den vanlige, kalorifrie kaffekoppen – men heller tar seg en «eksotisk» variant, som eksempelvis en Caffe Latte.

En standard Caffe Latte inneholder faktisk i snitt 150 kalorier per kaffekopp – dette er kalorier du fint kan være foruten, da det primært er koffeinen i kaffe som gir deg energi.

Mange har ofte også uvanen med å tilsette sukker på egenhånd i kaffen, noe som også naturligvis vil føre til flere tomme kalorier i kaffekoppen.

Dersom du ønsker å tilsette sukker for smakens skyld, anbefaler vi heller Sukrin!

Alkohol

Vin bør ikke inntas i store mengderDet er vanskelig å komme seg rundt at alkohol stort sett kun er tomme kalorier, som ikke gjør stort bra for kroppen – spesielt ikke i forhold til vektnedgang og prestasjon på trening.

Alkohol har en lang rekke negative effekter på kroppen, som eksempelvis økt sjanse for kreft, høyere blodtrykk, leverskader og overvekt.

Det sier derfor seg selv at man bør holde seg unna alkohol, så langt det er mulig.

Men, man skal heller ikke glemme at det er lov å kose seg en gang i blant – og vi mener derfor ikke at man skal eller bør være helt avholds bare for å gå ned en ekstra kilo eller to.

Som med det meste andre i livet, gjelder det også her; alt med måte!

Vitaminvann

Du har kanskje sett den «nye typen» vann som er å få kjøpt i butikkene?

Vitaminvannet skal være sunt, oppkvikkende og bra for helsen – men sånn er det dessverre ikke med alle typer vitaminvann.

Ofte er vitaminvannet tilsatt mye sukker, og inneholder ofte så små mengder vitaminer og mineraler at helsegevinsten av å drikke vannet blir svært liten.

Dette gjelder forøvrig ikke alle produktene – her anbefaler vi deg å sjekke innholdsdeklarasjonen, og ikke bare blindt stole på det som står på «forsiden» av flasken.

Inneholder vannet omkring 10 gram sukker per 100 gram?
Da kan du såfall like greit ta deg en Coca Cola og et eple – da får du i deg like mye kunstig sukker, men mye mer vitaminer 😉

Lykke til med treningen!