En misoppfatning som veldig mange har er at man tror at treningen på en eller annen måte kan «veie opp» for det man spiser.

Enkelte bruker til og med treningen som en unnskyldning til å kunne spise det man vil uten å ha dårlig samvittighet – rett og slett fordi man tror at kaloriene man spiser ikke kan måle seg med det man forbrant i løpet av treningsøkta.

«Jeg trener så hardt, men går ikke ned i vekt».

For enkelte kan det faktisk være så enkelt som at man spiser inn igjen hele kaloriunderskuddet etter endt trening.

Å spise riktig er ikke bare bra for vekta, men det vil også hjelpe på restitusjonen – samtidig som det gir en generelt bedre helse.

Ofte er det altså slik at man ikke innser hvor mange kalorier man spiser.

Kanskje har du løpt 5 kilometer en dag og har virkelig god samvittighet.
Så hvorfor ikke «kose seg litt» da?

Det er selvfølgelig ingenting galt med å unne seg noe ekstra i ny og ne, men dersom du til vanlig velger å spise inn igjen kaloriunderskudd etter trening så har du en vei og gå.

Budskapet her er altså at det er altfor lett å undervurdere hvor mye man spiser, og overvurdere hvor mye man forbrenner!

Uansett hvor mye du trener så vil du aldri gå ned i vekt dersom du spiser inn igjen kaloriene rett etter treningen.

For å få en full oversikt over hvor mye du faktisk spiser anbefaler vi at du logger alt du spiser i 3-4 dager, og deretter ser på det gjennomsnittlige daglige kaloriinntaket ditt.

Antageligvis blir du overrasket over hvor raskt et par pizzastykker kan ødelegge hele treningsøkten!