Det virker som at det er for enkelt til å være sant, men vitenskapen støtter oppunder det.
Med dette ene, og enkle tipset kan du lære mye om ditt eget kosthold – og hvem vet, kanskje også gå opp eller ned noen kilo, avhengig av hva som er målet ditt.

For mange er det ekstremt utfordrende å følge en streng og definert diett – hvor du typisk skal ha x antall karbohydrater, x antall proteiner og lignende.

Så, hva er trikset?
Trikset er simpelthen å logge alt du spiser.
Til å begynne med trenger du ikke gjøre noe som helst med kostholdet, du trenger simpelthen kun å logge det du spiser.

Og her dreier det seg om å logge alt – inkludert drikke du får i deg i løpet av dagen.

Hvordan du logger maten er opp til deg.
Vi anbefaler at du benytter deg av en mobilapp, slik at du enkelt og raskt har mulighet til å logge det du spiser.
Det er mange apper å velge i, selv bruker vi Lifesum, som er tilgjengelig for både Apple og Android.

Det høres kanskje litt for enkelt ut – hvordan skal du gå ned i vekt av å spise det samme som tidligere, bare at du skriver det ned?

Det er vitenskapelig bevist

Det er vitenskapelig bevist at man går ned i vekt av å loggføre matVel vel, man skal jo alltid være forsiktig med å si at noe er bevist, men det er hvertfall gjennomført flere store studier på dette.
En av studiene så på effektene en matdagbok hadde for vekttap hos hele 1700 menn og kvinner (1).

Studien konkluderte med at det var ikke selve kostholdsplanen som avgjorde hvorvidt deltakerne gikk ned i vekt.

Det som faktisk avgjorde utfallet av kostholdsplanene var hvorvidt deltakerne logget maten eller ei.
Totalt sett hadde deltakergruppen som logget måltidene sine hver dag dobbelt så stort vekttap som de som ikke logget i det hele tatt!

Om du tenker at det umulig kan være på grunn av at man brenner kalorier av å trykke på smarttelefonen, så har du naturligvis rett.. 😉

De av dere som tenkte at det har med bevissthet å gjøre, er inne på noe!

Du blir mer bevisst på valgene dine

Loggføring av mat

At man blir mer bevisst på handlingene sine på bakgrunn av at de skrives ned, er ikke noe nytt.
Dette ser man for eksempel tilknyttet personlig økonomi, hvor man ofte unngår å sløse penger på unødige varer ved at man noterer seg hva man har kjøpt.

Det samme gjelder også for kostholdet ditt.
Anta at du er i et selskap og skal spise dessert. Hvem tenker vel over at du tar på til deg 2 ganger? Det er jo helt vanlig, og du tenker kanskje ikke over det selv engang.

Om du derimot loggfører at du spiser, blir du tvunget til å anerkjenne at du faktisk forsyner deg av desserten flere ganger – og du får også muligheten til å tenke deg om; Trenger jeg egentlig enda et stykke ostekake?

Du finner mangler i kostholdet ditt

En annen klar fordel ved å loggføre mat daglig, er at du får en betydelig bedre oversikt over det sammensatte kostholdet ditt.

For de av dere som har fulgt en hard diett, og allikevel ikke gått opp / ned i vekt, så vet dere at det er veldig lite motiverende. Man føler at man gjør alt riktig, men resultatene uteblir allikevel.

Og bare for å ha sagt det – i disse situasjonene oppstår det mange kreative begrunnelser på hvorfor man ikke fikk de resultatene man ønsket seg.

  • Jeg spiste brød.
  • Jeg spiste for mye karbohydrater.
  • Jeg spiste for mye fett.
  • Jeg spiste for sent på kvelden.

Lista kunne vært mye lenger, men budskapet er at som oftest tas konklusjonene helt uten grunnlag og rot i virkeligheten!

Dersom resultater uteblir, så bør du alltid begynne med å loggføre hva du spiser.
På denne måten får du full oversikt, og du kan justere kostholdet ditt deretter.

Hvordan loggføre maten?

Å loggføre hva man spiser trenger ikke være så komplisert som det høres ut som.
I første omgang, vi anbefaler ikke penn og papir.. 😉

Det finnes flere mobilapper som kan brukes, Lifesum og MyFitnessPal er gode eksempler.

I utgangspunktet bør maten veies, men vi forstår at det kan være strevsomt, og vanskelig å få til.
For å holde det helt enkelt, kan man bruke gjennomsnittsmål – da blir det naturligvis ikke helt nøyaktig, men det gir allikevel en god pekepinn.

Både Lifesum og MyFitnessPal har vekt for gjennomsnittsporsjoner, så det er ingen unnskyldning til å ikke begynne.. 😉

Lykke til med loggingen!

Kilder

1: Kaiser Permanente. (2008, July 8). Keeping A Food Diary Doubles Diet Weight Loss, Study Suggests. ScienceDaily.