Blåbær – derfor er det sunt!

Blåbær sunt

De fleste av oss har nok hørt at bær er noe vi bør få i oss mer av.

I denne artikkelen ser vi på blåbær, som har et svært høyt innhold av antioksidanter – samtidig som den kan bidra til å motvirke betennelsestilstander i kroppen, samt kreft.

Kort om blåbær

Blåbær vokser på en type villbusk som tilhører lyngfamilien, og faller inn under kategorien viltvoksende bær.

Opprinnelig stammer blåbær fra Nord-Amerika, og man ser derfor at USA er en av verdens største eksportører av denne deilige og smakfulle bæra.

Men, man trenger naturligvis ikke reise helt til USA for å få tak i blåbær – og man finner rikelige mengder ferske blåbær ute i den norske skogen.

Blåbær passer perfekt som et lite mellommåltid, og benyttes gjerne i både salater, frokostblandinger og kaker!

5 fordeler med blåbær

1. Bidrar til å motvirke kreft

Som nevnt inneholder blåbær svært høye nivåer av de viktige antioksidantene.

Forskning har vist at et tilstrekkelig inntak av antioksidanter kan bidra til å motvirke en lang rekke kreftformer.

Årsaken til dette er at antioksidantene har en beskyttende effekt på kroppens celler, ved at de beskytter cellene mot frie radikaler.

2. Positiv effekt på hjertet

Bedre hjertehelse er nok ikke det første man tenker på når man spiser blåbær.

Men, blåbær inneholder faktisk relativt høye nivåer av både kalium og magnesium.

Disse 2 mineralene vil kunne bidra til å redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer, ved at de blant annet regulerer blodtrykket og forbedrer blodsirkulasjonen i kroppen.

3. Stabiliserer blodsukkeret

Vi skal naturligvis ikke hevde at blåbær er en slags mirakelbær som ene og alene vil stabilisere blodsukkeret ditt.

Blåbær, som en del av et ellers sammensatt og fornuftig kosthold, kan allikevel bidra til å redusere risikoen for store svingninger i blodsukkeret.

Årsaken til dette er at blåbær inneholder bra med fiber.
Et tilstrekkelig inntak av fiber bidrar til å regulere blodsukkernivået, som gir deg effekter i form av redusert søtsug og mer energi!

4. Motvirker tidlig aldring

Flere studier har vist at et jevnlig inntak av blåbær har en svært interessant effekt.

Ved å spise noen never blåbær hver dag kan du faktisk forsinke aldringsprosessen, slik at du potensielt kan leve lengre.
Blåbær har også vist seg å ha en positiv effekt på huden, slik at du også vil se yngre ut!

5. Raskere restitusjon

Dersom du trener mye, vil du også antakeligvis finne det interessant at blåbær faktisk kan føre til at du restituerer raskere mellom hver treningsøkt.

Det er naturligvis ikke blåbæra i seg selv som gir denne effekten, men derimot antioksidantene.

Forskning har vist at de som har tilstrekkelig nivåer av antioksidanter i blodbanen, vil kunne restituere raskere enn andre etter trening!

GetFitness

GetFitness er en nettside hvor det publiseres nyttig informasjon om trening, kosthold og kosttilskudd. Vi ønsker å bidra med kunnskap og informasjon, slik at du kan gjøre de beste valgene for deg selv og din egen helse. Artiklene som publiseres på vårt nettsted er ment for å være informative, og flere av artiklene er publisert av frivillige som ønsker å dele sin kunnskap om trening og kosthold. Kontakt oss gjerne dersom du ønsker å publisere en artikkel hos oss!