Derfor er granateple supermat!

Granateple

Du har kanskje hørt om supermat.

Supermat er ikke en egen gruppe av matvarer. De er derimot kjennetegnet ved at de inneholder svært mye av de viktige næringsstoffene.

Mange er nok av den oppfatningen av at supermat må være noe eksotisk, slik som eksempelvis chia-frø eller spirulina.

Slik er det jo ikke. En av matvarene som ofte omtales som supermat er faktisk noe så enkelt som granateple!

Hva er granateple?

Granateple heter egentlig punica granatum, og er en rødlig frukt som i hovedsak vokser på små trær.

Til tross for at granatepler utseendemessig kan minne noe om vanlige epler, er ikke disse to fruktene beslektet.

Inne i granateplet finner du et hav av små, spiselige frø som kalles arils. Det er disse frøene som inneholder de viktige næringsstoffene.

Frøene inne i granateplet har en syrlig smak. De passer perfekt både på egenhånd, eller som ingrediens i juice eller lignende.

10 grunner til at granateple er sunt

1. Høyt innhold av antioksidanter

Frøene man finner på innsiden av granateplet får sine røde farge fra noe som heter polyfenoler.

Polyfenoler er kraftige antioksidanter, og blant annet juice fra granateple inneholder et høyere nivå av dette enn andre utgaver.

Antioksidantene man finner i granateplet kan bidra til å fjerne frie radikaler, og samtidig beskytte mot skader på cellene i kroppen.

2. Vitamin C

Ett enkelt granateple inneholder hele 40% av det daglige behovet for vitamin C.

Slik som de andre vitaminene, er også vitamin C et essensielt næringsstoff. Vi må altså ha en viss mengde av dette i kroppen for å overleve.

Dersom man lider av kraftig mangel på vitamin C, kan man faktisk få den dødelige sykdommen skjørbuk.

3. Motvirker kreft

Nyere studier har vist at granateple kan bidra til å motvirke kreft, og da spesielt prostatakreft.

Til tross for at enkelte studier viser til at granateple kan beskytte mot kreft, må det fortsatt forskes mer på dette.

Uavhengig av hva forskerne skulle finne ut av i fremtiden, er det liten tvil om at granateple er sunt. Det skader derfor absolutt ikke å inkludere denne fantastiske frukten i kostholdet ditt.

4. Kan beskytte mot demens

Antioksidantene som er å finne i granateple antyder at frukten kan ha en beskyttende effekt mot demens.

5. Godt for fordøyelsen

Studier har vist at granateple kan bidra til å bekjempe betennelsestilstander i tarmen, og dermed ha en positiv effekt på fordøyelsen.

I praksis tilsier dette at granateple muligens kan ha en lindrende effekt for de som lider av ulike typer av tarmsykdommer.

6. Betennelsesdempende

På bakgrunn av det høye innholdet av antioksidanter, ser man at granateple faktisk kan bidra til å bekjempe betennelsestilstander i hele kroppen.

7. Motvirker hjerte- og karsykdommer

Flere mindre studier har antydet at granateple kan bidra til å motvirke hjerte- og karsykdommer.

Bakgrunnen for denne påstanden er at frukten ser ut til å forbedre blodgjennomstrømningen i kroppen, samtidig som den kan redusere risikoen for tykke og stive blodårer.

Studiene har også konkludert med at granateple muligens reduserer risikoen for oppbygningen av plakk i blodårene. Dette vil redusere risikoen for blodpropp.

8. Blodtrykk

En annen studie viser til at granateple også kan bidra til å redusere det systoliske blodtrykket – også kalt overtrykk.

9. Godt for hjernen

En nyere studie konkluderte med at man muligens kan forbedre både evnen til å lære nye ting, og samtidig få bedre hukommelse, ved å drikke 2,5 desiliter granateple-juice i løpet av en dag.

10. Godt for immunforsvaret

Sist, men ikke minst. Granateple er utvilsomt viktig for immunforsvaret vårt.

Gjennom et hav av ulike vitaminer vil granateple bidra til et sterkere immunforsvar, som er bedre rustet til å håndtere infeksjoner!

GetFitness

GetFitness er en nettside hvor det publiseres nyttig informasjon om trening, kosthold og kosttilskudd. Vi ønsker å bidra med kunnskap og informasjon, slik at du kan gjøre de beste valgene for deg selv og din egen helse. Artiklene som publiseres på vårt nettsted er ment for å være informative, og flere av artiklene er publisert av frivillige som ønsker å dele sin kunnskap om trening og kosthold. Kontakt oss gjerne dersom du ønsker å publisere en artikkel hos oss!