Det finnes utallige måter å trene styrke på, og det er nok mange som fortsatt trener slik som bodybuilderne gjorde før i tiden.

Forskning som er utført viser forøvrig at den «gamle måten» å trene på ikke nødvendigvis gir de beste resultatene.

Men hva er egentlig riktig? Hvilke regler er det egentlig man bør følge for å få best resultater?

Antall repetisjoner

Du bør kun ta mellom 8 – 12 repetisjoner dersom du ønsker å bygge muskler!

Dette er nok dessverre ikke helt korrekt, og har blitt avkreftet gang på gang.

Ja, 8 – 12 repetisjoner er godt egnet for å bygge muskler – men det har faktisk vist seg at det mest effektive er en kombinasjon av de ulike repområdene.

Optimalt sett bør du altså utføre både få repetisjoner (3 – 6), middels antall repetisjoner (7 – 12) og mange repetisjoner (12+).

Trene til utmattelse

Du bør trene til utmattelse hver eneste treningsøkt for å få best mulig resultater!

Dette stemmer altså heller ikke.

Her er det mange faktorer som spiller inn, og generelt sett bør du la det være igjen nok energi til 1-2 repetisjoner til i hvert sett.

Dersom du føler deg ekstra sliten en dag bør du ta det enda roligere.

Om du derimot føler at du har masse energi kan du kjøre på og trene til utmattelse på siste settet!

Muskelgruppene

Hver muskelgruppe bør trenes èn gang per uke!

Nei.

For å få best mulig resultater bør frekvensen være høyere enn dette, og du bør sikte på å trene hver muskelgruppe 2-3 ganger per uke.

Mange små måltider

For å holde forbrenningen i gang bør du spise mange små måltider.

For de aller fleste av oss har det faktisk vist seg at dette ikke stemmer.

Ja, dersom du er en toppidrettsutøver kan selvfølgelige timingen på måltidene dine ha noe å si, men for oss «vanlige folk» har det svært lite å si.

Det som har desidert mest å si er hvor mye du får i deg totalt i løpet av dagen.

Sagt med andre ord; dersom du sikrer at du får i deg nok proteiner, fett og kalorier i løpet av dagen så er du good to go!

Kosttilskudd

Du må bruke kosttilskudd for å få gode resultater!

Nei, det trenger du ikke.

Dersom både kosthold og trening er på plass så vil du få gode resultater fra treningen uansett om du bruker kosttilskudd eller ikke.

Kosttilskudd kan derimot bidra til å gi deg enda bedre resultater, men kostholdet og treningen må uansett være på plass!

Lykke til med treningen!