De fleste av oss vet vel at man ikke skal tro på alt man hører.

Dette gjelder også når det kommer til kosthold, og det florerer i dag ekstremt mange myter om hvordan vi bør spise.

I denne artikkelen ser vi på 5 påstander om kosthold som du ikke burde tro på.

1. Du legger på deg av karbohydrater

Mange er av den oppfatningen av at karbohydrater er fetende, og velger derfor å følge en lavkarbo-diett.

Misforstå oss rett – mange har klart å kvitte seg med flere titalls kilo ved å gå over til et kosthold bestående av lite karbohydrater, og lavkarbo-dietten kan absolutt være passende for mange.

Men, det tilsier forøvrig ikke at du automatisk legger på deg dersom du inkluderer karbohydrater i kostholdet ditt.

Dersom man velger å stole på Helsedirektoratet er faktisk karbohydrater ansett som den viktigste energikilden for verdens befolkning.

Det er altså ikke slik at alle karbohydrater har en negativ innvirkning på vekta.

Karbohydrater kan være så mangt, og man hører ofte snakk på det som kalles raske og langsomme karbohydrater.

Raske karbohydrater er definert ved at de har et høyt kaloriinnhold i forhold til egenvekten – og de blir raskt omgjort til energi, noe som fører til en økning i blodsukker- og insulinnivået.

Denne typen karbohydrater finner man typisk i søtsaker, kaker, brus og lignende.

For å gjøre vondt verre inneholder også disse matvarene svært lite vitaminer og mineraler, i tillegg til at man gjerne blir sulten igjen i løpet av veldig kort tid.

Raske karbohydrater er altså enkelt og greit tomme kalorier, som utvilsomt vil kunne føre til at vekta øker over tid.

Men hva med de langsomme karbohydratene?

Ulikt de raske karbohydratene, så tas disse opp mye langsommere i kroppen – og man unngår dermed de store svingningene i blodsukker- og insulinnivået.

Når man inntar langsomme karbohydrater blir man heller ikke like fort sulten igjen, og det er dermed mye lettere å unngå småspising mellom måltidene.

Dersom du ønsker å gå ned i vekt er det altså de raske karbohydratene du bør unngå, mens de langsomme karbohydratene gjerne fortsatt kan være en del av kostholdet ditt.

Eksempler på gode kilder til langsomme karbohydrater er grønnsaker, fullkornsprodukter, belgfrukter og lignende.

2. Egg gir økt kolesterol

Dette er en myte som har eksistert i lang tid, og på sett og vis gir det jo mening.

Egg inneholder jo kolesterol, så da vil vel det også føre til en økning i kolesterolet?

Nei, slik er det altså ikke!

Dersom man ser på en gjennomsnittlig nordmann, står egg for omkring èn tredjedel av det totale kolesterolet man får i seg gjennom vanlig kost.

Totalt sett er dette svært lite sett i forhold til hvor mye kolesterol kroppen produserer dersom man inntar mettet fett.

Med tanke på kolesterolet er det altså det mettede fettet som er den store synderen, og ikke egget!

3. Du blir tykk av bananer

Flere er av den oppfatning av at bananer er noe man bør unngå som pesten dersom man ønsker å gå ned i vekt.

Mye av årsaken til bananens dårlige rykte er nok det høye innholdet av stivelse og sukker.

I praksis gir dette bananen en høy glykemisk indeks (GI), som generelt sett er noe man bør unngå når man forsøker å gå ned i vekt.

Problemet med dette resonnementet er bare det at man skal spise veldig mange bananer før det vil få noen betydning i praksis.

Ved å spise èn banan vil man få i seg omkring 15 gram sukker, mens man vil få i seg hele 165 gram sukker ved å drikke halvannen liter brus.

Dette utgjør hele 11 bananer, og vi tør å påstå at magesmertene kommer til å stoppe deg før du kommer dit!

4. Du legger på deg av sukkerfri brus

Ah, nok en klassiker.

Kunstige søtningsmidler, slik som aspartam, har for lengst blitt friskmeldt av norske helsemyndigheter.

Allikevel velger svært mange å tviholde på at kunstige søtningsmidler bør unngås, og det argumenteres blant annet med at man kan legge på seg av det.

Det store spørsmålet er forøvrig hvordan man kan legge på seg av det, når sukkerfri brus i praksis er kalorifritt.

Dersom dette ikke overbeviser deg, velger vi også å referere til nyere forskning – som viser til at man går ned i vekt av å drikke lettbrus, da det totalt sett reduserer det totale kaloriinntaket.

5. Fett er usunt

Mange anser fett som noe negativt, og prøver å unngå det så langt det lar seg gjøre – uavhengig om det er snakk om umettet eller mettet fett.

Mye av årsaken til at fett sees på som noe negativt, er nok den tunge markedsføringen av diverse magre produkter.
Fett inneholder også mer kalorier enn både proteiner og karbohydrater – faktisk hele 9 kcal per gram, i motsetning til proteiner og karbohydrater, som kun inneholder omkring 4 kalorier per gram.

Mange har også en oppfatning av det kun er proteiner man bør fokusere på dersom man trener styrke.

Slik er det altså ikke.
Fett er et helt essensielt næringsstoff for at du skal nå målene dine, og for å holde kroppen i balanse!