Kan optimisme bidra til at du lever lenger?

Optimisme leve lenger

Å bli eldre med tiden er uunngåelig, det er de aller fleste av oss enige om.

Hvordan du føler deg mens du blir eldre er derimot et helt annet tema, hvor selve opplevelsen i stor grad er opp til deg selv.

I følge ny forskning ser det faktisk ut til at de som har et positivt syn på det å bli eldre ser ut til å ta bedre vare på seg selv, og dermed nyte hverdagen mer – uavhengig av den biologiske alderen.

I en studie fra desember 2020, publisert i The International Journal of Aging and Human Development, så man på hvordan oppfatningen av å bli eldre kan ha en direkte påvirkning på vår generelle helse.

Konklusjonen var enkel – de som hadde et positivt syn på livet, uavhengig av alder, hadde langt større sjanse for å ta bedre vare på seg selv og sin egen kropp.

En annen studie, publisert i PNAS i 2019, så også samme tendens.

I denne studien, hvor totalt 70 000 kvinner og 1500 menn deltok, ble deltakernes «optimismenivå» målt.

Påfølgende ble den generelle helsetilstanden vurdert, og det ble deretter undersøkt hvorvidt deltakerne som hadde et optimistisk syn på livet levde lengre.

Også her ble det konkludert med at optimistene levde lengre.

Samlet sett var forskjellen hele 10 – 15%, og funnene var helt uavhengig fra deltagerne sosiale status, økonomiske forhold og livsstil.

Hva kan pessimistene gjøre?

Dersom du er av de menneskene som generelt sett har et negativt tankesett, er det heldigvis mye du selv kan gjøre for å påvirke dette.

I første omgang handler det om å være bevisst på sin egen mentale tilstand.

Om du generelt sett har et negativt syn på fremtiden og det å bli eldre, kan det være så enkelt som å fokusere på å endre tankesettet.

På denne måten vil du bryte ut av det negative tankemønsteret, og du kan glede deg over en mer positiv og givende hverdag.

Det er for øvrig ikke alltid like enkelt å bryte ut av et negativt tankesett, og det kan derfor være en god idè å benytte seg av noen velprøvde strategier som vil øke trivselen for de aller fleste.

  • Finn deg en hobby. Det trenger ikke være noe avansert, det eneste som er viktig er at du liker å gjøre det.
  • Engasjer deg. Ved å engasjere seg innenfor ulike temaer, slik som eksempelvis politikk, vil du måtte utfordre deg selv – og hverdagen vil dermed i mange tilfeller føles mer meningsfylt og givende.
  • Vær sosial. Ved å samhandle med andre mennesker, spesielt gjennom gode diskusjoner, vil du danne nye mønstre i hjernen. Dette vil bidra til en friskere og mer velfungerende hjerne, med redusert risiko for depresjon.
  • Reis. Hva er vel bedre en nye inntrykk? Dersom man til enhver tid lever i den samme rutinen, er det nærmest uunngåelig at man begynner å bli lei etter en viss tid. Ved å reise vil du oppleve nye sider ved verden, og den generelle trivselen vil i mange tilfeller øke.
  • Søk hjelp. Det er ingen skam å få hjelp. Psykologisk rådgivning og terapi er et fantastisk valg for deg som ikke klarer å bryte ut av det negative tankemønsteret på egen hånd.

Så, hva venter du på? Bli mer positiv!

Kilder

  1. NHI.no
  2. WellAndGood.com

GetFitness

GetFitness er en nettside hvor det publiseres nyttig informasjon om trening, kosthold og kosttilskudd. Vi ønsker å bidra med kunnskap og informasjon, slik at du kan gjøre de beste valgene for deg selv og din egen helse. Artiklene som publiseres på vårt nettsted er ment for å være informative, og flere av artiklene er publisert av frivillige som ønsker å dele sin kunnskap om trening og kosthold. Kontakt oss gjerne dersom du ønsker å publisere en artikkel hos oss!