Tips: Lite søvn kan gi mindre testosteron!

Søvn liggende

Et av de aller viktigste hormonene for å bygge muskler er testosteron. Uansett hva målet ditt skulle være er det viktig at kroppen din produserer nok testosteron.

Ofte blir testosteron omtalt som et mannlig kjønnshormon.
Dette er på en måte riktig siden menn naturlig har et mye høyere nivå i kroppen enn det kvinner har.

Men, det mange ikke vet er at kvinner også produserer testosteron, bare i mindre mengder. Det er faktisk dette som er en av hovedårsakene til at det er mye lettere for menn å legge på seg muskler enn det er for kvinner.

Uavhengig av om du er mann eller kvinne så bør du ha fokus på å ha en normal mengde testosteron i kroppen, slik at du enklere kan få resultater fra treningen din.

Lite søvn, mindre testosteron

Det har blitt gjennomført flere studier hvor man har sett på sammenhengen mellom lav testosteronproduksjon og lite søvn.

I en av studiene ble en gruppe mennesker samlet sammen. Formålet var å undersøke om kun èn uke med lite søvn kan påvirke testosteronproduksjonen.

Testdeltakerne sov normalt de første nettene, før de ble begrenset til å sove kun 5 timer per natt.

Blodprøvene som ble tatt viste faktisk en reduksjon i testosteronnivå på mellom 10 – 15% for deltakerne som var med i studien.

I tillegg til at blodprøvene viste en nedgang i testosteron, følte også deltakerne seg generelt mer slitne enn vanlig – samtidig som de hadde dårligere humør.

Sammenhengende søvn er viktig

I følge forskerne er det ikke så enkelt som at man kan «ta inn igjen» søvnmangelen ved å sove 1-2 timer på ettermiddagen.

I løpet av nattesøvnen går man nemlig gjennom ulike søvnstadier.
En av disse stadiene er REM-stadiet, som du kanskje har hørt om før.

REM står for Rapid Eye Movement, og det er i denne søvnfasen at de fleste drømmene foregår.

Men, det er ikke bare drømmer som produserer i REM-stadiet. Det meste av testosteronet vi har i kroppen blir også produsert i REM-stadiet.

REM-stadiet er en av de dype søvnstadiene, og du vil derfor ikke komme inn i dette stadiet om du bare sover en liten stund på ettermiddagen.

I tillegg så er det slik at søvnen går i en syklus. I løpet av en natt med søvn vil du typisk være i REM-stadiet 3-4 ganger.

Det er derfor svært viktig at du sover uavbrutt gjennom hele natten, slik at du kan la kroppen din produsere så mye testosteron som overhodet mulig.

Så, hva venter du på? Gå og legg deg!

Kilder

GetFitness

GetFitness er en nettside hvor det publiseres nyttig informasjon om trening, kosthold og kosttilskudd. Vi ønsker å bidra med kunnskap og informasjon, slik at du kan gjøre de beste valgene for deg selv og din egen helse. Artiklene som publiseres på vårt nettsted er ment for å være informative, og flere av artiklene er publisert av frivillige som ønsker å dele sin kunnskap om trening og kosthold. Kontakt oss gjerne dersom du ønsker å publisere en artikkel hos oss!