Hold hjernen i form mens du eldes!

Hold hjernen i form illustrasjon

Visste du at du også bør fokusere på å trene hjernen din, og holde den i form?

Britiske Alzheimer’s Society anslår faktisk at hele 1,6 millioner mennesker kommer til å leve med en eller annen form for demens innen 2024.

Vi i GetFitness skal på ingen måte gi medisinske råd tilknyttet hverken demens eller andre sykdommer. I denne artikkelen gir vi deg derimot 5 gode råd fra noen av de fremste hjerneforskerne for hvordan du kan holde hjernen i form!

1. Engasjer deg

Det å engasjere seg for et eller flere tema er noe som til stadighet anbefales fra hjerneforskerne.

Ved å være engasjert for noe, vil du enklere kunne havne i en konstruktiv diskusjon sammen med andre.

Det er nettopp denne effekten hjerneforskerne setter så stor pris på. Det at man er sosial!

Ved å samhandle med andre mennesker, spesielt gjennom gode diskusjoner, tvinger du hjernen til å fatte raske beslutninger. Samtidig tvinges du til å formulere gode setninger.

Dette legger grunnlaget for nye mønstre i hjernen, som vil bidra til en friskere og mer velfungerende hjerne.

2. Puss tenner med motsatt hånd

Dette tipset kommer opprinnelig fra hjerneforskeren Kaja Nordstrand, som blant annet har gitt ut boken «Hjernetrening – slik holder du hjernen i form».

Rådet er så enkelt at vi anbefaler alle å prøve dette i ny og ne.

Oppgaven går simpelthen ut på at du skal pusse tennene med «feil hånd».

I begynnelsen vil dette med høy sannsynlighet føles veldig unaturlig, men det er også noe av tanken bak strategien.

Ved å bruke motsatt hånd når du pusser tennene vil finmotorikken trenes opp i denne hånden. Det er blant annet bevist at man kan oppnå tykkere hjernebark og bedre forbindelse mellom hjernehalvdelene ved å bruke denne teknikken.

3. Spill sjakk

Sjakk er utvilsomt god hjernetrim. Trenger vi si mer?
Et parti med sjakk vil blant annet tvinge deg til å tenke strategisk, planlegge fremover i tid og gjenkjenne avanserte mønstre og muligheter.

Kan du ikke reglene?

Det å lære reglene i seg selv er hjernetrim, så her er det bare å sette i gang!

4. Lær et instrument

Er du en av de som konstant sitter i sofaen etter jobb?

Hva med å innføre noen litt mer givende og morsomme rutiner, slik som å lære et nytt instrument?

Flere forskere hevder at de som spiller et instrument har redusert risiko for å utvikle demens, og du vil måtte utfordre både hukommelsen og finmotorikken når du begir deg ut på denne reisen.

5. Lær et språk

Nok et svært godt og morsomt tips fra hjerneforskeren Kaja Nordengen.

Dette tipset går enkelt og greit ut på at du skal lære et nytt språk.

Her er det altså ikke snakk om at du skal vie flere timer av dagen din på å snakke flytende fransk, men heller at du skal lære enkelte ord fra ulike språk.

Når du lærer nye ord aktiveres i stor grad hjernebarken, som har en stor påvirkning for språkfunksjonen vår.

Hjernebarken er spesielt viktig for både forståelse og snakking av språk, og det er derfor en perfekt strategi å lære noen nye ord i ny og ne.

Det konkrete tipset fra Kaja Nordengen er at du skal lære 5 nye ord på et språk du ikke kan – som så absolutt burde være en overkommelig oppgave!

Kilder

  1. Forskning.no

GetFitness

GetFitness er en nettside hvor det publiseres nyttig informasjon om trening, kosthold og kosttilskudd. Vi ønsker å bidra med kunnskap og informasjon, slik at du kan gjøre de beste valgene for deg selv og din egen helse. Artiklene som publiseres på vårt nettsted er ment for å være informative, og flere av artiklene er publisert av frivillige som ønsker å dele sin kunnskap om trening og kosthold. Kontakt oss gjerne dersom du ønsker å publisere en artikkel hos oss!