Informasjonen i denne artikkelen er inspirert av artikler fra HelseNorge.no, som publiserer kvalitetssikret helseinformasjon om en rekke temaer.

Mange lurer på hva slags fett man bør bruke i det daglige – som for eksempel til matlaging eller på brødskiven.

Og her finnes det mange ulike meninger.

Enkelte mener at mettet fett er bra for deg, mens andre mener at man bør fokusere på å få i seg umettet fett.

Slik vi ser det er problemet nettopp dette – at det finnes så mange ulike meninger om hvilket fett man bør spise.

Men hva sier egentlig ekspertene?

Er smør eller margarin sunnest?

Smør eller margarin?

Smør inneholder relativt store mengder av mettede fettsyrer.

Generelt sett er det slik at mettede fettsyrer vil øke kolesterolet ditt – både det gode HDL-kolesterolet, og det dårlige LDL-kolesterolet.

Margarin inneholder derimot relativt mye flerumettet fett.

Flerumettet fett har en positiv effekt på risikoen for hjerte- og karsykdom.

For å begrense denne risikoen er det altså hensiktsmessig å bytte ut det mettede fettet i kosten med flerumettet fett.

Ulempen med margarin er forøvrig at enkelte typer inneholder mye transfett.

Transfett har gjennom mange studier vist seg å være mer skadelig enn mettet fett.

Margarin er derfor ikke nødvendigvis bedre enn smør dersom margarinen inneholder mye transfett.

Men, her har vi gode nyheter!

Margarin som selges til husholdningsbruk i Norge har generelt sett et veldig lavt innhold av transfett.

I Norge er det faktisk slik at de fleste typer smør faktisk inneholder mer transfett enn margarin.

Transfettet man finner i smør stammer forøvrig fra melkefett, og det er ikke kjent om dette er like skadelig som transfett som er kjemisk fremstilt.

Èn ting du uansett bør være på vakt for er palmeolje.

Palmeolje inneholder en stor mengde av kolesteroløkende fettsyrer, og du bør derfor unngå palmeolje så langt det lar seg gjøre.

De aller fleste margarinproduktene som selges på det norske markedet er i dag uten palmeolje, men vi anbefaler at du sjekker innholdsdeklarasjonen for sikkerhets skyld!

Men er egentlig mettet fett farlig, da?

Mange mener at det er galt å fraråde smør kun fordi det inneholder relativt mye mettet fett.

Dette stemmer til dels.
Det som er riktig er at det finnes mange ulike typer av mettet fett, og alle disse fettsyrene påvirker kolesterolet på forskjellige måter.

Kanskje er det ikke engang det mettede fettet som er synderen, men heller fraværet av de flerumettede fettsyrene.

Uansett årsak så er det vist gjennom forskning at myk margaring med mye flerumettet fett og lite transfett er bedre for kolesterolet enn smør!

Det er selvfølgelig ikke skadelig å spise smør i mindre mengder, og dersom man ser på kaloriinnholdet er det liten forskjell mellom smør og margarin.

Rådet er derfor enkelt;

Velg et produkt som inneholder mye flerumettet fett og lite transfett for å redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer!