Alle vil oppleve litt stress fra tid til annen, og det er helt normalt at enkelte perioder oppleves som mer stressende enn andre.

Kanskje går du gjennom en periode hvor du har svært mye å gjøre på jobb, eller kanskje det skjer mer på hjemmebane enn normalt.

Periodevis er ikke stress spesielt skadelig, og dersom du evner å returnere til det normale etter en viss tid har du lite å bekymre deg for.

Problemet oppstår derimot når du er stresset hele tiden, hvor stresset faktisk blir en del av hverdagen din.

I denne artikkelen går vi gjennom typisk tegn på at du stresser for mye i hverdagen.

Symptomer på stress i hverdagen

En svært stressende hverdag kan over tid føre til både fysiske og psykiske helseplager.

Ofte merker man ikke selv at man faktisk er stresset, og i praksis ender det ofte med at selve stresset blir en helt naturlig del av hverdagen.

For at du skal kunne oppdage om du faktisk stresser for mye, må du også kjenne til de symptomene som oppstår.

På denne måten kan du forstå hvorfor symptomene oppstår, og deretter ta et steg tilbake og faktisk stresse ned.

De fysiske symptomene på stress er ofte enklest å oppdage – rett og slett fordi du merker på kroppen at noe ikke er helt som det pleier å være.

Vi går nå gjennom noen svært vanlige symptomer på stress i hverdagen, slik at du enkelt kan gjenkjenne de – og stresse ned når du virkelig trenger det.

1. Hodepine

Hodepiner forårsaket av stress vedvarer gjerne over lengre tid, og utarter seg typisk som en spenningshodepine.

2. Søvnproblemer

Dersom hjernen overstimuleres kan det føre til at alt for mange såkalte signalstoffer går i omløp – slik som eksempelvis stresshormonet adrenalin. Dette kan føre til at det blir vanskelig å få sove på kvelden, hvor man typisk ligger og tenker på alt man skulle ha gjort når man har lagt seg.

3. Løs mage

Mageproblemer i forbindelse med stress oppstår ofte som et følgesymptom av at man ikke sover nok. Andre typiske årsaker er at man rett og slett spiser for fort, eller at man ikke har tid til å ta de sunne valgene.

4. Stiv nakke og skuldre

Når man er stresset går man ofte med skuldrene hevet, med en konstant spenning i muskulaturen. Over tid kan dette føre til stive og ømme muskler.

5. Lavt energinivå

Lavt energinivå oppstår ofte som et resultat av de andre fysiske symptomene som oppstår på grunn av stress, slik som eksempelvis for lite søvn.

6. Høyt blodtrykk

Det er vitenskapelig bevist at for mye stress kan påvirke blodtrykket vårt i negativ grad. Kronisk stress er en svært vanlig årsak til forhøyet blodtrykk, og den beste medisinen er rett og slett å roe ned.

Stress over lengre tid

Som du ser kan stress føre til en lang rekke ubehagelige symptomer.

Over tid kan faktisk stress føre til svært alvorlige sykdommer, og forhøyet blodtrykk vil øke risikoen for at du utvikler ulike hjerte- og karsykdommer.

Nyere studier har faktisk vist at personer som lider av kronisk stress har omkring 50% økt risiko for å utvikle enkelte hjerte- og karsykdommer.

Foruten å ha en lang rekke negative effekter på din fysiske helse, vil også stress kunne føre til både depresjoner og angst – som begge er svært alvorlige psykiske sykdommer.