Stress i hverdagen: Dette er symptomene!

Stress i hverdagen

Alle vil oppleve litt stress fra tid til annen. Det er helt normalt at noen perioder oppleves som mer stressende enn andre. Kanskje går du gjennom en periode hvor du har mye å gjøre på jobb. Eller kanskje det skjer mer på hjemmebane enn normalt.

Periodevis er ikke stress spesielt skadelig, og dersom du klarer å returnere til det normale etter en viss tid har du lite å bekymre deg for.

Problemet oppstår når du er stresset hele tiden. Stresset kan da raskt bli en del av hverdagen din.

I denne artikkelen går vi gjennom typisk tegn på at du stresser for mye i hverdagen.

Symptomer på stress i hverdagen

En stressende hverdag kan over tid føre til både fysiske og psykiske helseplager.

For at du skal kunne oppdage om du faktisk stresser for mye må du også kjenne til de symptomene som oppstår.

På denne måten kan du forstå hvorfor symptomene oppstår. Deretter kan du ta et steg tilbake og faktisk stresse ned. De fysiske symptomene på stress er ofte enklest å oppdage. Du merker rett og slett på kroppen at noe ikke er helt som det pleier å være.

Vi går nå gjennom noen svært vanlige symptomer på stress i hverdagen, slik at du enklere kan gjenkjenne de!

1. Hodepine

Hodepiner forårsaket av stress vedvarer gjerne over lengre tid. Ofte merkes det som en real spenningshodepine.

2. Søvnproblemer

Dersom hjernen overstimuleres kan det føre til at alt for mange såkalte signalstoffer går i omløp. Et eksempel på et slikt stoff er stresshormonet adrenalin. Dette kan føre til at det blir vanskelig å få sove på kvelden. Ofte blir man rett og slett liggende og tenke på alt man skulle ha gjort i løpet av dagen.

3. Mageproblemer

Mageproblemer i forbindelse med stress oppstår ofte som et følgesymptom av at man ikke sover nok. Andre typiske årsaker er at man rett og slett spiser for fort, eller at man ikke har tid til å ta de sunne valgene.

4. Stiv muskulatur

Når man er stresset går man ofte med skuldrene hevet, med en konstant spenning i muskulaturen. Over tid kan dette føre til stive og ømme muskler.

5. Lite energi

Lavt energinivå oppstår ofte som et resultat av de andre fysiske symptomene som oppstår på grunn av stress, slik som eksempelvis for lite søvn.

6. Høyt blodtrykk

Det er vitenskapelig bevist at for mye stress kan påvirke blodtrykket vårt i negativ grad. Kronisk stress er en vanlig årsak til høyt blodtrykk, og den beste medisinen er rett og slett å roe ned.

Stress over lengre tid

Som du ser kan stress føre til en lang rekke ubehagelige symptomer.

Over tid kan faktisk stress føre til svært alvorlige sykdommer, og forhøyet blodtrykk vil øke risikoen for at du utvikler ulike hjerte- og karsykdommer.

Nyere studier har faktisk vist at personer som lider av kronisk stress har omkring 50% økt risiko for å utvikle enkelte hjerte- og karsykdommer.

Foruten å ha en lang rekke negative effekter på din fysiske helse, vil også stress kunne føre til både depresjoner og angst.

GetFitness

GetFitness er en nettside hvor det publiseres nyttig informasjon om trening, kosthold og kosttilskudd. Vi ønsker å bidra med kunnskap og informasjon, slik at du kan gjøre de beste valgene for deg selv og din egen helse. Artiklene som publiseres på vårt nettsted er ment for å være informative, og flere av artiklene er publisert av frivillige som ønsker å dele sin kunnskap om trening og kosthold. Kontakt oss gjerne dersom du ønsker å publisere en artikkel hos oss!