Slik kan du begynne med yoga hjemmefra!

yoga hjemmefra

Du har med stor sannsynlighet hørt om yoga før, og kanskje har du ved flere anledninger tenkt at dette er noe du vil begynne med.

Det er liten tvil om at vi lever i en verden hvor stressnivået til tider kan være svært høyt, hvor det aller meste helst skulle vært gjort igår.

Når man ser på det på denne måten er faktisk yoga en perfekt treningsform for deg som ønsker å redusere det generelle stressnivået i kroppen, da yoga i bunn og grunn handler om det å være bevisst på sin egen kropp.

Opprinnelig sies det at yoga i utgangspunktet ble oppfunnet i India for mer enn 5000 år siden, og ordet Yoga betyr egentlig «Union».

Betydningen bak dette er at hele kroppen og bevisstheten din er en samling av både tankesett, kropp og sjel.

Selve praktiseringen av yoga er bygd opp av 3 grunnleggende elementer – nemlig pusteteknikk, meditering og et bredt utvalg av fysiske øvelser.

I denne artikkelen gir vi deg enkle råd for hvordan du kan komme i gang med yoga hjemmefra!

Hvordan begynne med yoga hjemmefra?

1. Skaff deg en yogamatte

yogamatte

Yoga handler i bunn og grunn om at du skal komme i kontakt med ditt indre vesen, ved å benytte deg av et sett med fysiske stillinger og korrekt pusteteknikk.

På mange måter kan man si at du skal danne en slags harmoni mellom kropp og sjel, og øvelsene skal oppleves som både behagelige og befriende.

En mer eller mindre garantert måte for å feile på dette punktet er å utføre yoga på et ubehagelig og hardt underlag.

Vi anbefaler derfor på det sterkeste at du går til innkjøp av en yogamatte før du går i gang med treningen, slik at du kan fokusere på pust og tilstedeværelse mens du utfører øvelsene – og ikke hvor ubehagelig det er at kneet ditt trykkes ned mot parketten under deg.

De aller fleste yogamatter er tilgjengelige til en fornuftig pris, og en av våre favoritter er denne yogamatten fra Abilica.

2. Ikke gå for hardt ut

Overtrening

En klassisk feil svært mange gjør når de skal i gang med hvilken som helst slags trening, er at de går for hardt ut.

Som ved alle andre treningsformer er dette også noe du bør se opp for når du skal i gang med yoga for første gang.

Vi kjenner oss selv igjen i dette.

Kanskje kjenner man på at stresset i hverdagen rett og slett er blitt for mye, og man leser om alle fordelene som yoga kan tilby – slik som økt tilstedeværelse, redusert stressnivå og bedre kontroll i livet generelt.

Med såpass store fordeler er det lite som skal til før man går i fellen og tenker at man skal utføre 1 time yoga hver morgen før man reiser ned på den stressende arbeidsplassen.

Men, som med så mye annet her i verden, blir resultatet som regel det samme hver gang dersom man går for hardt ut.

Kanskje klarer du å følge rutinen din i 1 – 2 uker, før du innser at du rett og slett ikke har tid til å følge dette oppsettet – og resultatet blir at du mister motivasjonen, og går tilbake til gamle rutiner.

3. Ha fokus på korrekt utførelse

Dersom du ikke har praktisert yoga før vil vi også råde deg til og ikke være for dristig når du skal velge dine første øvelser.

Enkelte av øvelsene krever rett og slett at du har svært god fleksibilitet, og er absolutt ikke å anbefale dersom du sliter med litt stive ledd og muskler.

Rådet er derfor enkelt – begynn med en relativt beskjed treningsmengde, og hold deg til øvelser du klarer å utføre med god teknikk!

4. Prøv en online treningsrutine

Uavhengig av om du er en komplett nybegynner, eller allerede har praktisert yoga en stund, kan det være svært mye å tjene ved å følge en online treningsrutine.

Hele poenget med yoga er jo å slappe av og være tilstede i øyeblikket, og i praksis kan det være svært vanskelig dersom du konstant funderer på hva den neste øvelsen skal være.

Etterhvert som du får mer erfaring vil det naturligvis føles mer naturlig med tanke på hvilke øvelser du velger å benytte deg av, men i starten vil det i mange tilfeller være lurt å benytte seg av et treningskurs på nett, hvor øvelsene naturligvis er bestemt på forhånd.

Forskjellene på å benytte seg av en instruktør på treningsstudio og et online treningskurs er heller ikke så veldig store.

Du får naturligvis ikke fordelene ved at instruktøren kan korrigere deg om du gjør noe feil, men selv de aller beste instruktørene vil ikke nødvendigvis ha mulighet til å gi deg personlig oppfølging hvis det er mange andre på kurset.

Dersom du er en komplett nybegynner vil det også føles mye tryggere å prøve seg på et online treningskurs i første omgang.

På et online-kurs vil du ikke bli distrahert av de andre kursdeltakerne, og du kan prøve og feile helt uten at noen ser deg!

5. Eksperimenter med ulike yoga-stiler

Til tross for at yoga som oftest omtales som èn enkelt treningsform, finnes det en lang rekke ulike varianter av yoga.

Enkelte varianter legger store krav til fleksibilitet i muskulaturen, mens andre former passer bedre for den vanlige mannen i gata, som ikke er spesielt myk eller fleksibel.

De ulike formene for yoga er også best egnet for ulike formål.

Enkelte varianter anbefales som en enkel morgenrutine som klargjør deg for en stressende dag, mens andre former er bedre egnet for kveldsrutiner – som vil hjelpe deg med å finne roen før du legger deg i senga.

Her er det enkelt og greit bare å prøve seg frem, og gå for den varianten du føler passer best for akkurat deg.

Lykke til med treningen!

Kilder: https://www.nytimes.com/guides/well/beginner-yoga

GetFitness

GetFitness er en nettside hvor det publiseres nyttig informasjon om trening, kosthold og kosttilskudd. Vi ønsker å bidra med kunnskap og informasjon, slik at du kan gjøre de beste valgene for deg selv og din egen helse. Artiklene som publiseres på vårt nettsted er ment for å være informative, og flere av artiklene er publisert av frivillige som ønsker å dele sin kunnskap om trening og kosthold. Kontakt oss gjerne dersom du ønsker å publisere en artikkel hos oss!