ClickCease Mindful Eating: Slik fungerer det!

Mindful Eating: Slik fungerer det!

Mindful Eating portrett

Det fins mange konsepter innenfor mat og helse, og en av dem er Mindful Eating. Uten å vite svaret, vil nok mange kunne si at det har noe med tankesettet vårt å gjøre, og det kan vi være enige i.

Sunt kosthold og vektreduksjon er noe som går hånd i hånd, men som like ofte knuser drømmen om en flott kropp og god helse. Saken er at det er mange ting som spiller inn. Hva vil du oppnå og hvilke kostholdsråd vil hjelpe din situasjon? En trend er mindful eating. Kan det være noe for deg?

Hva er Mindful Eating?

Mindful Eating er en måte å bevisstgjøre seg måten man spiser på. For alle som har prøvd en diett eller et treningsregimé, så vet de godt at inntak av mat handler om mer enn bare sult. Er det en slags kultur, en væremåte eller en avhengighet? Svaret kan faktisk være ja på alle 3 spørsmålene.

Når man legger mye mer i hvert måltid enn kun å tilfredsstille en fysisk sult, så gjør man mat til noe åndelig. Man skal tenke på matens reise fra frø til produkt, og takke hvert ledd i omkretsløpet. Det som skjer, eller det som er målet, er at man skal roe ned tempoet, tygge mer og nyte maten på en helt annen måte.

Så hvordan kan man egentlig praktisere mindful eating?

Hvordan fungerer det?

Det er ikke sikkert du er overbevist når vi sier at du skal begynne å lytte til hva kroppen din vil ha. For er det noe du tenker når du hiver innpå en hamburger eller en dunge med smågodt, så er det nok at dette vil du ha. Men det er ikke det mindful eating handler om.

I stedet for å tenke på hva du vil ha, så skal du tenke på hva som kroppen din trenger. Vi kjenner oss igjen når vi sier at vi må lytte til kroppen, som om den var en annen person! Problemet med å komme i form og spise sunnere er som regel at mat er så mye mer enn bare sult. Det kan virke direkte inn på den fysiske og psykiske tilstanden.

Mindful eating fungerer på den måten at man er mer bevisst på hvordan mat smaker og lukter, og til og med hvordan maten ser ut. Det er når du nyter maten at du senker tempoet, smaker godt etter og får mer ut av hvert tygg.

Det å gjøre hvert måltid til en anledning der man pynter, tenner lys og koser seg med samtaler uten digital påvirkning, det er en av hovedmålene med teknikken. Denne metoden sier også at du skal tenke mer over hvordan maten blir produsert og distribuert helt fram til ditt matfat. Her er noen eksempler på tankesett som fungerer godt med mindful eating.

  • Tenk på hvordan sol, regn og jordsmonn har skapt grønnsakene.
  • Reflekter over hvilken jobb bonden har gjort for husdyrene.
  • Tenk på forhandleren og medarbeiderne som la fram varene.
  • Se for deg budbringerne som leverte matvarene.

Denne roen og det åndelige ved hvert måltid vil gjøre noe med deg. Du nyter livet mer, og du vil på denne måten kunne slanke deg om det er det du vil. Forskjellen er enorm mellom mindful eating og et måltid man bare hiver i seg. Vi kan knytte denne teknikken tilbake til andre typer bevisstgjøring innenfor både taoisme og buddhisme.

Hva er fordelene?

Hva er så fordelene med mindful eating, er det mange som spør seg. Det første man helt klart kan si noe om er hvordan du blir som person. Du kan gå fra å være en stressa og til dels sint person, til å ta mer hensyn til omgivelsene dine. Du kan til og med bli mer oppmerksom på endringer eller andre som ikke har det bra.

  • Du kan spise det du vil.
  • Du kan få en slankende effekt.
  • Mer oppmerksomhet i hverdagen.
  • Du kan bli en livsnyter.

Bevisstgjøring er noe vi generelt mener er sunt på mange plan. Vi har en tendens til å være mye mindre oppmerksomme i dag enn før, blant annet på grunn av alle de tingene som påvirker oss i hverdagen. Mobiler og nettbrett må også få hvile. Du må kanskje tørre å MO (miss out), og ikke være helt FOMO (fear of missing out).

Hvem passer det for?

De fleste vil kunne dra nytte av å bli mer bevisste på omgivelsene sine, men også kunne spise i et mer bedagelig tempo. Likevel mener vi at mindful eating først og fremst passer for dem som ofte opplever å spise kun for å spise uten å være sulten.

Det er heller ikke sikkert teknikken passer for dem som kun vil fokusere på vektreduksjon. Selv om man bruker det i sammenheng med et sunt kosthold, så er det ikke en diett. Det kan heller passe godt for dem som vil ha en annen livsstil, da slik «bevisst» tenking vil gjøre at man er nødt til å roe ned, ta hver situasjon for det den er, og gjøre det beste ut av den.

Ønsker du en ny mening i livet, er mindful eating kanskje et steg i riktig retning for deg?

Kilder

kk.no

vektklubb.no